اخبار

فجر انرژی ظرفیت تولید و انتقال برق خود را افزایش می دهد

فجر انرژی ظرفیت تولید و انتقال برق خود را افزایش می دهد
علی پناه مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به آغاز فاز اجرایی طرح توسعه پست 400 کیلوولت گفت: ظرفیت انتقال و تولید برق شرکت فجر انرژی خلیج فارس با افزودن دو ترانس در طرح توسعه پست 400 کیلوولت و در ادامه آن افزودن 3 توربین - ژنراتور در چهار چوب طرح توسعه نیروگاه، افزایش خواهد یافت.

عبداله علی پناه بهنمیری در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی اظهار کرد: برق، راهبردی ترین محصول شرکت فجر انرژی خلیج فارس است که نقشی ویژه برای پایداری تولید پتروشیمی های منطقه دارد. فجر انرژی با دو نیروگاه خود، روی هم،  دارای ظرفیت تولید 1147 مگاوات ساعت برق می باشد.

وی افزود: برق تولیدی از این نیروگاه ها، پس از افزایش به سطح ولتاژ 132 کیلوولت، به دو پست توزیع و انتقال برق ارسال شده تا سرانجام به شرکت های منطقه و یا شبکه سراسری برق تزریق شود.

وی گفت: این شرکت، افزون بر تضمین پایداری برق صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی، برای آسایش مردم فرهیخته منطقه استان خوزستان در ماههای گرم سال، 500 مگاوات ساعت برق(توان لحظه ای) را به شبکه سراسری تزریق می کند.

پست های شرکت به دو  گونه پست های هوایی AIS و پست های GIS بخش بندی می شوند. GIS  گونه ای از کلید های برق هستند که با بهره گیری از گاز SF6، کار عایق سازی اجزای دارای الکتریسیته را انجام می دهند. این موضوع باعث می شود تا بتوانیم چندین کلید برق  را در کنار یکدیگر در کمترین فضا جای دهیم.

مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به اینکه خطوط هوایی در بخش پست 400 کیلوولت این شرکت نیز واقع شده اند، بیان کرد: در این پست دو ترانسفورماتور با ظرفیت هر کدام 315 مگاولت آمپر وظیفه افزایش ولتاژ برق از 132 به 400 کیلوولت را بر عهده دارند. پست های هوایی برای اتصال شبکه برق این شرکت با بهره گیری از خطوط هوایی به شبکه سراسری برق بوده تا توانمندی دریافت و ارسال برق را فراهم کند.

اگر که هر کدام از ترانسفورماتور ها دچار مشکل شود تمامی بار به ترانسفورماتور دیگر منتقل می شود که این فرایند با تعریف برنامه ای هوشمند از سوی کارشناسان فنی در پایش همیگشی می باشد.

علی پناه ادامه داد: با خروج هر ترانس از مدار، یک توربین تولید برق نیز از مدار خارج شده تا بار بر روی دیگر ترانس، برپایه ظرفیت آن تنظیم شود.

با توجه به اهمیت این پست هوایی و به منظور افزایش ظرفیت انتقال برق و همچنین نگهداشت پایداری تولید، توسعه پست 400 کیلوولت به عنوان یک نیاز راهبردی شناخته شده است.

در این راستا، پروژه ای راهبردی با کمک مشاور مطالعات مهندسی، تعریف شده و به دنبال آن مجوز های لازم برای آن نیز دریافت شد. این پروژه شامل بخش های طراحی ،مهندسی ،سفارش، ساخت و نصب ترانسفورماتورها، کلید های گازی GIS، کابل های فشار قوی، سرکابل ها و دیگر تجهیزات جانبی و زیر سازی های لازم و عملیات ساختمانی می باشد.

مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس افزود: در گام نخست پروژه توسعه پست 400 کیلوولت، دو عدد ترانسفورماتور قدرت با ویژگی های فنی 400 به 132 کیلوولت با توان 315 مگاولت آمپر از یک شرکت داخلی سفارش داده شده که پس از تولید و گذراندن تست های آزمایشگاهی، به دلیل ترافیکی بودن بار، با انتقال به بندرعباس از طریق گذرگاه های  آبی، به بندر تجاری امام و پس از آن به محل پست 400 رسیده است. این ترانسفورماتورها با تکیه بر توان داخلی و در راستای پشتیبانی از سازندگان ایرانی سفارش داده شده است. 

وی یادآور شد: دیگر بخش های طرح توسعه پست 400 کیلوولت نیز پس از گذراندن گام های خود، طراحی، سفارش و تولید آنها با بهره گیری از سازندگان ایرانی و برخی ناایرانی گذاشته و تحویل داده می شوند. بخش های ساختمانی و زیرسازی نیز مجوز های لازم را دریافت کرده و اکنون در مرحله برگزاری مناقصه می باشد.

علی پناه مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی در پایان خاطرنشان کرد: همراه با طرح توسعه پست 400 کیلوولت، پروژه افزایش ظرفیت نیروگاه ناحیه 2 نیز که با افزودن 3 دستگاه توربین ژنراتور  آغاز شده بود، اکنون ،گام مطالعات را گذرانده و پس از پذیرش هیات مدیره، به گام برگزیدن پیمانکار و آغاز کار اجرایی خواهد رسید.

۲۶ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۷:۳۷
تعداد بازدید : ۱,۱۳۹
کد خبر : ۷۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید