بهنام صیفوری رییس روابط عمومی پتروشیمی فجر - در تاریخ 27 و 28 تیرماه، یک کارگاه دو روزه با موضوع مدیریت روابط عمومی توسط مدیر سابق روابط عمومی شرکت رویال داچ شل در تهران برگزار شد.<br> <br> در تاریخ 27 و 28 تیرماه، یک کارگاه دو روزه با موضوع مدیریت روابط عمومی توسط مدیر سابق روابط عمومی شرکت رویال داچ شل در تهران برگزار شد.<br> <br> در این دوره که برای متخصصین روابط عمومی صنایع بالادستی نفتی اجرا گردید، نکات مهم و جالبی پیرامون مفاهیم روابط عمومی،وظایف روابط عمومی ها،ابزارها و در نهایت برنامه ریزی سالانه و مدیریت بحران در روابط عمومی مطرح شد.<br> <br> با توجه به جایگاه شغلی و تحقیقات مدرس یاد شده و از سویی نظر به اهمیت انتشار دانش بین هموطنان، یادگیری های خود را از این دوره تقدیم خوانندگان می دارد:<br> <br> 1- تفاوت بین تصویر سازمان،برند،هویت،اعتبار و اعتماد شرح داده شد. نکته اینجاست که وظیفه روابط عمومی حفاظت و حمایت اعتبار سازمان هست.واژه Reputation را شهرت یا اعتبار ترجمه می کنیم.تفاوت برند با اعتبار اینست که برند آن چیزی است که نمایش می دهید و نمایندگی می کنید؛اما اعتبار یا شهرت آن چیزی است که به دست می آورید.<br> <br> 2- پیام را هوشمندانه و با توجه به نیاز مخاطب ایجاد کنید.نه اینکه شعارهای تبلیغی و یا اطلاع رسانی مطابق ذهنیت سازمان تولید کنید.<br> <br> 3- مدیریت دغدغه ذینفعان جزو کارهای روابط عمومی است. طبق روش های علمی و بصورت مدام،دغدغه گروه های ذی نفعان را رصد کرده و برای سازمان گزارش دهید.ضمنا چون این فعالیت در رضایتمندی ذی نفعان تاثیر دارد؛ آن را مدیریت نمایید.<br> <br> 4- استراتژی ها، اهداف و ارزش های سازمان را به صورت صحیح و عمیق وارد تفکر درون سازمانی کنید تا کارکنان با درک بهتر، عملکرد بهتری داشته باشند و با ایجاد همسو سازی توسط روابط عمومی، سازمان به اهداف خود نزدیکتر شود.<br> <br> 5- رسانه های اجتماعی غیر قابل انکار هستند، آنها را درک کرده و برای کمپین ها،ارسال پیام ها و... در فضای رسانه ای استفاده نمایید. همچنین مطمئن باشید که از سوی این فضاها تهدید نمی شوید.<br> <br> 6- برنامه سالانه روابط عمومی، از استراتژی های سازمان بهره می برد.جایگاه استراتژی و جاری سازی اهداف راهبردی سازمان باید مشخص گردد.<br> <br> 6-1- مورد مهمتر، پیشنهاد مدل برنامه ریزی هشت مرحله ای شامل (نیازهای سازمان، اهداف ارتباطی،پیامها، مخاطبان، کانال ها، زمان بندی، اجرا و اندازه گیری ها) است.<br> <br> 6-2- این مدل، علمی است و توسط موسسه بین المللی تحقیقاتی و مشاوره ای CEB تدوین شده است. در مدل هشت مرحله ای، ابتدا نیازهای سازمان را به روش های علمی و کارآمد استخراج نموده و سپس از نگاه ارتباطات برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید .<br> <br> 6-3- پس از آن، در مرحله تعیین اهداف ارتباطی باید بصورت روشمند (شامل مراحل تحقیق،تحلیل و اولویت بندی)معین کرد که ارتباطات سازمانی چه نقشی باید در ایفای این اهداف داشته باشد و چگونه آنها را پیاده سازی می کند.همچنین در برنامه،انتظارات خود را مشخص نمایید.<br> <br> 6-4- در مرحله تعیین اهداف ارتباطی،مخاطب مشخص شود و هر پیام برای هر مخاطب در برنامه دیده شود(همانطور که در بند دوم تاکید شد). چون گروه مخاطبان سازمانی بسیار متفاوت است؛به این نکته دقت شود و دقت در اجرا می تواند برنامه را به نتیجه برساند.<br> <br> 6-5- مراحل سه گانه بعدی را کم وبیش می دانیم،اهمیت موضوع در ریز کردن فعالیت ها و نگاه به زمان بندی و انتخاب برنامه سالانه و اندازه گیری صحیح و با روش علمی،مدام و مصرانه است.<br> <br>