اخبار

آنچه از مدیر روابط عمومی سابق شرکت شل آموختم

آنچه از مدیر روابط عمومی سابق شرکت شل آموختم
بهنام صیفوری رییس روابط عمومی پتروشیمی فجر - در تاریخ 27 و 28 تیرماه، یک کارگاه دو روزه با موضوع مدیریت روابط عمومی توسط مدیر سابق روابط عمومی شرکت رویال داچ شل در تهران برگزار شد.
بهنام صیفوری رییس روابط عمومی پتروشیمی فجر - در تاریخ 27 و 28 تیرماه، یک کارگاه دو روزه با موضوع مدیریت روابط عمومی توسط مدیر سابق روابط عمومی شرکت رویال داچ شل در تهران برگزار شد.

در تاریخ 27 و 28 تیرماه، یک کارگاه دو روزه با موضوع مدیریت روابط عمومی توسط مدیر سابق روابط عمومی شرکت رویال داچ شل در تهران برگزار شد.

در این دوره که برای متخصصین روابط عمومی صنایع بالادستی نفتی اجرا گردید، نکات مهم و جالبی پیرامون مفاهیم روابط عمومی،وظایف روابط عمومی ها،ابزارها و در نهایت برنامه ریزی سالانه و مدیریت بحران در روابط عمومی مطرح شد.

با توجه به جایگاه شغلی و تحقیقات مدرس یاد شده و از سویی نظر به اهمیت انتشار دانش بین هموطنان، یادگیری های خود را از این دوره تقدیم خوانندگان می دارد:

1- تفاوت بین تصویر سازمان،برند،هویت،اعتبار و اعتماد شرح داده شد. نکته اینجاست که وظیفه روابط عمومی حفاظت و حمایت اعتبار سازمان هست.واژه Reputation را شهرت یا اعتبار ترجمه می کنیم.تفاوت برند با اعتبار اینست که برند آن چیزی است که نمایش می دهید و نمایندگی می کنید؛اما اعتبار یا شهرت آن چیزی است که به دست می آورید.

2- پیام را هوشمندانه و با توجه به نیاز مخاطب ایجاد کنید.نه اینکه شعارهای تبلیغی و یا اطلاع رسانی مطابق ذهنیت سازمان تولید کنید.

3- مدیریت دغدغه ذینفعان جزو کارهای روابط عمومی است. طبق روش های علمی و بصورت مدام،دغدغه گروه های ذی نفعان را رصد کرده و برای سازمان گزارش دهید.ضمنا چون این فعالیت در رضایتمندی ذی نفعان تاثیر دارد؛ آن را مدیریت نمایید.

4- استراتژی ها، اهداف و ارزش های سازمان را به صورت صحیح و عمیق وارد تفکر درون سازمانی کنید تا کارکنان با درک بهتر، عملکرد بهتری داشته باشند و با ایجاد همسو سازی توسط روابط عمومی، سازمان به اهداف خود نزدیکتر شود.

5- رسانه های اجتماعی غیر قابل انکار هستند، آنها را درک کرده و برای کمپین ها،ارسال پیام ها و... در فضای رسانه ای استفاده نمایید. همچنین مطمئن باشید که از سوی این فضاها تهدید نمی شوید.

6- برنامه سالانه روابط عمومی، از استراتژی های سازمان بهره می برد.جایگاه استراتژی و جاری سازی اهداف راهبردی سازمان باید مشخص گردد.

6-1- مورد مهمتر، پیشنهاد مدل برنامه ریزی هشت مرحله ای شامل (نیازهای سازمان، اهداف ارتباطی،پیامها، مخاطبان، کانال ها، زمان بندی، اجرا و اندازه گیری ها) است.

6-2- این مدل، علمی است و توسط موسسه بین المللی تحقیقاتی و مشاوره ای CEB تدوین شده است. در مدل هشت مرحله ای، ابتدا نیازهای سازمان را به روش های علمی و کارآمد استخراج نموده و سپس از نگاه ارتباطات برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید .

6-3- پس از آن، در مرحله تعیین اهداف ارتباطی باید بصورت روشمند (شامل مراحل تحقیق،تحلیل و اولویت بندی)معین کرد که ارتباطات سازمانی چه نقشی باید در ایفای این اهداف داشته باشد و چگونه آنها را پیاده سازی می کند.همچنین در برنامه،انتظارات خود را مشخص نمایید.

6-4- در مرحله تعیین اهداف ارتباطی،مخاطب مشخص شود و هر پیام برای هر مخاطب در برنامه دیده شود(همانطور که در بند دوم تاکید شد). چون گروه مخاطبان سازمانی بسیار متفاوت است؛به این نکته دقت شود و دقت در اجرا می تواند برنامه را به نتیجه برساند.

6-5- مراحل سه گانه بعدی را کم وبیش می دانیم،اهمیت موضوع در ریز کردن فعالیت ها و نگاه به زمان بندی و انتخاب برنامه سالانه و اندازه گیری صحیح و با روش علمی،مدام و مصرانه است.

۹ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۲۵
تعداد بازدید : ۲,۶۸۳
کد خبر : ۳۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید