اخبار

فجری ها روش جدید اندازه گیری مقدار سیلیس در آب را ثبت ملی کردند

فجری ها روش جدید اندازه گیری مقدار سیلیس در آب را ثبت ملی کردند
آزمایشگاه های شرکت فجر انرژی خلیج فارس علاوه بر کسب صلاحیت از سازمان های مربوطه، روشی جدید برای افزایش کیفیت محصولات خود در سازمان ملی استاندارد ثبت کردند.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس به عنوان موتور پیشران شرکت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی وظیفه تولید و تامین سرویس های حیاتی شرکت های مستقر در این منطقه را بر عهده دارد. برق، بخار، آب صنعتی، هوای صنعتی و تصفیه پساب صنعتی از محصولات این شرکت است.

فجر انرژی همواره به منظور ارائه محصولاتی با کیفیت، فرآیندها و نحوه تولید و تحویل محصولات را مورد پایش و آزمایش قرار می دهد به طوریکه اکسیژن، آرگون و نیتروژن این شرکت گواهینامه GC-MARK را دریافت کرده اند.

یکی از محصولات با کیفیت شرکت فجر، آب بدون املاح است که برای تولید این آب آزمایش های متعددی پیش از تحویل آن به مشتریان صورت می گیرد. یکی از این آزمایش ها، روش اندازه گیری مقدار سیلیس  موجود در آب است که طبق استاندارد بین المللی ASTM (D859) انجام می شود.

عمده استفاده آب بدون املاح در تولید بخار، خنک سازی و فرآیندهای شیمیایی بوده که در صورت وجود سیلیس در آب می تواند خسارت های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

آزمایشگاه شرکت فجر انرژی خلیج فارس یکی از بخش های پشتیبان این شرکت بوده که با توجه به حساسیت و دقت آن، با پیاده سازی الزامات استاندارد (ISO 17025)  و انجام اقدامات فنی و مدیریتی پیوسته، توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، مورد تایید قرار گرفته است.

این آزمایشگاه با ابتکار و خلاقیت و انجام مطالعات متعدد روش آنلاین (برخط) اندازه گیری سیلیس آب را به روش آزمایشگاهی تبدیل کرده و پس از بررسی جوانب مختلف آن، این روش را در سازمان ملی استاندارد به عنوان یک روش استاندارد ثبت کرده است.

در روش مرسوم، با استفاده از  3 ماده شیمیایی مختلف میزان سیلیس آب اندازه گیری می شود. این روش بین المللی از سال 1389 استفاده شده و با توجه به فرآیند آن، مخاطرات ایمنی برای استفاده کننده و آلودگی زیست محیطی در پی داشته است.

 میزان آلودگی روش قدیمی در دو موضع دورریز مواد شیمیایی و استفاده از برق برای حرارت دادن است که دورریز روش قدیمی، نسبت به روش جدید 3 برابر آلوده تر و مضرتر است.

اما با ثبت روش جدید در سازمان ملی استاندارد و به کارگیری آن علاوه بر افزایش دقت، ایمنی، سلامت کارکنان و حفظ محیط زیست در هزینه ها ( کاهش یک چهارم) نیز صرفه جویی شده است. در این فرآیند موادی همچون سولفیت سدیم، سدیم هیدروژن سولفید و آمینو نفتول جای خود را به مواد ارزان اسید اسکوربیک(ویتامین C) داده است.

ثبت روش جدید پس از 2 سال تلاش پیوسته توسط کارشناسان آزمایشگاه شرکت فجر انرژی خلیج فارس و با اخذ تاییدیه های سازمان های آب و فاضلاب کشور، پزوهشگاه مواد و سازمان غذا و داروی کشور صورت گرفته است. اکنون با ثبت این روش در سازمان ملی استاندارد همه آزمایشگاه های کشور می توانند از این روش جدید به عنوان یک فرآیند نوین مطمئن، دقیق، ارزان و دوستدار محیط زیست برای اندازه گیری میزان سیلیس آب استفاده کنند.

 

 

گواهینامه

۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۴:۲۲
تعداد بازدید : ۶۵۰
کد خبر : ۸۹۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید