اخبار

گزارشی از تغییر در سیستم کنترل نیروگاه پتروشیمی فجر

گزارشی از تغییر در سیستم کنترل نیروگاه پتروشیمی فجر
کشف راههای نو نتیجه دو عامل خودباوری و تلاش است.کارشناسان جوان پتروشیمی فجر با تکیه بر این دوعامل ابتکاری به خرج دادند که نتایج قابل ملاحظه ای در زمینه های سود آوری،صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی به دنبال داشته است....

کشف راههای نو نتیجه دو عامل خودباوری و تلاش است.کارشناسان جوان پتروشیمی فجر با تکیه بر این دوعامل ابتکاری به خرج دادند که نتایج قابل ملاحظه ای در زمینه های سود آوری،صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی به دنبال داشته است.

این ابتکار،تغییر در نرم افزار سیستم کنترل نیروگاه پتروشیمی فجر بوده که قبلا" فقط توسط کارشناسان خارجی شرکت سازنده قابل انجام بود.

روابط عمومی پتروشیمی فجر با مهندس محمد مهدی شفیعی سرپرست مهندسی و بازرسی برق و ابزار دقیق مجتمع و از کارشناسان این پروژه گفتگویی ترتیب داده و در مورد جزئیات اجرای این طرح از ایشان سوال کرده است.ایشان اینگونه توضیح داده اند:

نیروگاه ناحیه یک پتروشیمی فجر در دو فاز راه اندازی شد که فاز اول شامل 5 توربین گازی بوده و در فاز دوم دو توربین به آنها اضافه گردید.

قبل از راه اندازی بخش طرح توسعه نیروگاه، بعلت ساختار نیروگاه ما مشکل کنترل فرکانس  داشتیم و برای تنظیم تغییرات توان  بایستی به شبکه سراسری متصل میشدیم،اما به منظور حذف تاثیرات منفی شبکه سراسری بر روی شبکه تولید و توزیع برق نیروگاه فجر  و با توجه به اینکه مجموعه نیروگاهی فجر شامل بیش از 20 مجتمع پتروشیمی به شبکه سراسری متصل بود،اثرات حوادث  شبکه باعث تاثیر بر این مجموعه و اکثر مواقع از مدار خارج شدن توربینها میشد.اما پس از راه اندازی  توربینهای جدید(توربینهای 6 و 7) مشکل کنترل فرکانس مرتفع شد.بنا براین با توجه به اینکه تداوم تولید از فروش برق به شبکه سراسری مهمتر می باشد تصمیم گرفته شد که نیروگاه فجراز شبکه، مستقل شده و به صورت جزیره کار کند.

از طرفی با توجه به اهمیت فروش برق به شبکه و محدودیتهای تولید بخار در حالت جزیره، تصمیم گرفته شد که با تشکیل گروهی از کارشناسان شرکت ، روشی را انتخاب شود تا برای فروش برق به شبکه سراسری بتوانیم یک توربین را مجزا به شبکه متصل کنیم بدون اینکه تغییرات نوسان شبکه بر سایر توربینها اثر گذار باشد.البته حمایت و پشتیبانی مدیریت از این اقدام،اعتماد به نفس ما را زیاد میکرد.

برای اینکار روی دو روش عملی بررسی شد یکی اینکه سیستم کنترل را تغییر بدهیم یا اینکه مدار واسطه ای بین سیستم کنترل نیروگاه و پست GIS قرار دهیم. که با توجه به حساسیت و پیچیدگی سیستم کنترل نیروگاه روش دوم انتخاب شد و با نصب یک PLCبعنوان مدار واسط بین دو سیستم در نهایت توربین شماره 4 را به برق سراسری وصل کردیم که در این حال،با ظرفیت بالا و ثابت به شبکه برق میرساند.

سرپرست بازرسی برق به فاز دوم تغییرات در سیستم اشاره کرد و ادامه داد: در فاز دوم اجرا،پس از اینکه از کارکرد سیستم فوق مطمئن شدیم و کارایی آن به اثبات رسید، تصمیم گرفتیم از طریق تغییر خود سیستم کنترل نیروگاه و با انجام برنامه نویسی،توربینهای شماره 3 و 5 را نیز بتوانیم به شبکه سراسری وصل کرده و قابلیت جابجایی توربینها در شرایط مختلف مثل تعمیرات اساسی و غیره را افزایش دهیم.بدین ترتیب سه واحد نیروگاهی ما با اینکه قابلیت وصل به شبکه سراسری را دارند، ولی شبکه داخلی فجر  پایدار می ماند و از نوسانات فرکانس شبکه سراسری مستقل  است و این همان چیزی است که ما می خواستیم.

شفیعی از مزیتها و نتایج به دست آمده از این طرح گفت که با این ابتکار,فواید زیادی نصیب ما شده از جمله اینکه به صورت تضمینی به شبکه سراسری برق ارسال میشود که در قیمت برق نیز تاثیر گذار است.

دوم اینکه با توجه به آمارهای کنترل تولید مجتمع، در سال 88 نسبت به سال 87 میزان توان ارسالی به شبکه سراسری  6/3 برابر  افزایش پیدا کرده است.

مزیت بعدی طرح اینست که چون مانند گذشته نیازی به سرویس بودن همزمان همه توربین ها جهت کنترل فرکانس و تغییرات بار نیست و توربین های وصل به شبکه در نقطه کار بهینه خود کار می کنند؛ درنتیجه هزینه های نگهداری و تعمیرات اساسی  به شدت کاهش پیدا کرده است.

ره آورد دیگر این طرح اینست که  با توجه به اینکه تولید بخار HRSG(سیستم تولید بخار بوسیله  گازهای خروجی از توربین) تابعی از تولید برق است یکی از دلایل وصل شدن به  شبکه سراسری تولید بخار کافی بوده است  ،ولی فعلا" با تثبیت مقدار بخار از طریق توربین های وصل به شبکه سراسری  و مدیریت آن ،عملا" تولید بخار به برق وابستگی بسیار کمی دارد.

از دیگر مزیتهای این ابتکار به کاهش مصرف گاز پر فشار نیز میتوان اشاره کرد.که این موضوع به دلیل کار کردن توربین ها در نقطه کار بهینه خود و تولید بخار بیشتر در قسمت HRSG آن می باشد.که در سال 88 نسبت به سال 87باعث صرفه جویی به میزان 27نرمال متر مکعب بر مگاوات ساعت تولیدی در میزان  گاز مصرفی گردیده است.

در پایان یاد آوری میشود که پتروشیمی فجر شامل یک  مجتمع تولیدی و یک پروژه بزرگ می باشد که در حال حاضر علاوه بر تامین یوتیلیتی مورد نیاز شرکتهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی،حدود 250مگاوات برق به شبکه سراسری تزریق میکند.                                                                                                     

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۵۲۰
کد خبر : ۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید