اخبار

گفتگو با کارگری پاک نیت؛ خلاقیت در خدمت تولید پایدار

گفتگو با کارگری پاک نیت؛ خلاقیت در خدمت تولید پایدار
در حال حاضر او در کارگاه مرکزی تعمیرات مشغول به کار است که تعمیرات کلی و جزئی تجهیزات کارخانه در آن انجام می‌شود و از قرار معلوم بیشتر روی تعمیر شیرآلات تمرکز دارند.

 از دی‌ماه سال 79 از واحد NGL1200 تقویت فشار گاز گچساران شروع به کارکرده و در تمام مدت 28 ماه پروژه‌ی آن واحد، در آنجا مشغول بوده است. پس ‌ازآن به برزویه رفت و پنج ماه هم آنجا ماند که با پیشنهاد یکی از دوستانش به ماهشهر آمد و از ابتدای سال 82 تا پایان 86 در شرکت پتروشیمی شهید تندگویان بود. بعد از آن به پتروشیمی اروند رفت و تا سال 88 آنجا کار کرد و در نوروز 89 همزمان پالایشگاه بندرعباس و پتروشیمی فجر برای جذب وی اعلام آمادگی کردند، وی به علت اشتغال به تحصیل پتروشیمی فجر را برای ادامه‌ی کار انتخاب کرد.

 در پتروشیمی تندگویان تا سطح سرپرستی واحد مکانیک هم رشد کرد و در دورانی که کارشناسان خارجی و صاحبان لیسانس از کشورهای اروپایی در صنعت نفت ایران رفت‌وآمد داشتند، چند رضایت‌نامه از شرکت‌های ایتالیایی و ژاپنی اخذ کرد.

 در حال حاضر او در کارگاه مرکزی تعمیرات مشغول به کار است که تعمیرات کلی و جزئی تجهیزات کارخانه در آن انجام می‌شود و از قرار معلوم بیشتر روی تعمیر شیرآلات تمرکز دارند.

ولی او یک تعمیرکار معمولی نیست

در کنار تعمیرات صنعتی، دستی هم از دور بر مهارت‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر دارد و به‌طورکلی از آن دست نیروهایی است که از دید کارشناسان خارجی، که تک تخصص هستند، چون نابغه‌ها دست به هر چیزی که می‌برده در آن متخصص بوده است.

 اگرچه فردوس پاک‌نیت در مهارت‌های مختلف ابزار دقیق، تعمیرات مکانیک تعمیرات شیرآلات صنعتی و کامپیوتر مهارت دارد اما چیزی که باعث شد با ایشان مصاحبه کنیم خلاقیتی است که در مواجهه با مشکلات و مسائل از خود نشان می‌دهد.

 وقتی علت را از خودش جویا شدم؛ برگشت به دوران راهنمایی خود و سعی کرد این‌گونه ریشه خلاقیت خود را بیان کند: «سوم راهنمایی که بودم تمامی قطعات یک موتورسیکلت هوندا را اوراق کردم و وقتی برای خرید قطعه، به قطعه فروش رفتم گفت: کدام مکانیکی موتور روباز کردی؟ گفتم خودم باز کردم. گفت: «نمی‌توانی ببندی!»؛ ولی ازآنجاکه یک‌مرتبه کار یک مکانیک را دیده بودم موتور را کامل و بدون مشکل بستم.»

 یک روز برای رفع یک مشکل به همراه برادر بزرگ‌ترش یک دستگاه کپی ساخت شرکتهای خارجی را اوراق و تمام قطعات آن را از هم باز می‌کنند، قطعه معیوب را درآورده و برای خرید قطعه با شرکت واردکننده در تهران تماس گرفتند. گفتگوهای میان آن‌ها ابتدا با تعجب تأمین‌کننده‌ی تهرانی آغاز شد و در پایان با اعطای نمایندگی به برادران پاک‌نیت خاتمه یافت.

 خودش ادامه داد: «با تخصص ابزار دقیق به فجر آمدم ولی مرا به‌عنوان نیروی ساده در واحد مکانیک به کار گرفتند. کارهای مکانیکی با شرایط روحی و تخصصی‌ام منطبق نبود؛ چراکه پس از 10 سال کار تخصصی امور آن واحد برایم بسیار ساده و پیش‌پاافتاده می‌نمود به علت آن‌که در آن زمان توانمندی بنده در حد تجزیه کردن کامل یک پکیج و اسمبل (هم بندی) آن براساس نقشه‌های مرکز اسناد و آرشیو فنی بود.

«با وجود این، چهار سال در واحد مکانیک کار کرده ام و به دلیل صدمات جسمی که در ناحیه مهره‌های کمر برایم ایجاد شده،تقاضای انتقالی داده ام. آن زمان بارها اعلام کردم که در نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر هم تخصص دارم، ولی در بهبود شرایطم ثمری نداشت. در حال حاضر از صدمه‌ای که آن زمان به چهار مهره کمرم وارد شد به‌سختی راه می‌روم و دچار محدودیت حرکت دائمی شده‌ام.»

 روزی یکی از مدیران پروژه از تخصص ایشان از او سؤال می‌کند و نتیجه این شد که به ولوشاپ منتقل شد و کار خود را در این بخش شروع کرد.

 تا قبل از ورود پاک‌نیت تله‌های بخار و هوا (Air Trap & Steam Trap) در شرکت تعمیر نمی‌شدند.

با خراب شدن یکی از آن‌ها، تعویض با نمونه‌ی نو، تنها راهکار بود؛ اما با ورود وی تعمیر این تله‌ها در شرکت شروع شد و همزمان به همکاران خود نیز آموزش می‌داد. در حال حاضر که سومین سال حضور خود در ولو شاپ را می‌گذراند تاکنون تله‌ی نو در مجتمع نصب نشده و تمام نیازهای شرکت توسط تعمیرات رفع شده است.

 چندی پیش مشکل خشک‌کننده‌های هوا در ناحیه1 منجر به توقف بخشی از واحد شد و با توجه به شرایط خاصی که داشت حساسیت زیادی روی آن متمرکز بود. کارشناس جوان ما با حضور در واحد مربوطه مشکل را از طریق روش همیشگی خود (اوراق کردن، رفع مشکل و بستن) مرتفع کرد و پس از تنظیم و کالیبره کردن، آن را راه‌اندازی نمود و واحد کار خودرا از سر گرفت.

 

 فردوس پاک‌نیت درباره روش خود در حل مسائل این‌چنین می‌گوید: وقتی مشکلی پیش می‌آید ابتدا مثل یک پزشک ریز جزئیات آن را می‌پرسم و خودم را در آن موقعیت خاص قرار می‌دهم تا به عامل مشکل‌ساز پی ببرم. همه‌ی اطلاعات، حتی جزئی‌ترین آن‌ها در حل مسئله مهم هستند. وقتی به‌طور کامل با مسئله آشنا شدم، در یک‌لحظه جرقه‌ای به ذهنم می‌رسد و نظریه‌ام را به نحوی آزمایش می‌کنم. معمولاً با باز کردن دستگاه و بررسی و تعمیر و یا تعویض قطعه‌ای، مسئله حل می‌شود. با این روش حتی نیاز نیست از قبل با آن دستگاه خاص آشنا باشم چراکه اصول کلی کار در تمامی دستگاه‌ها یکسان است.

 ا گر چه در این روش، ممکن است مشکلی ارجاع شود که از عهده‌ی آن برنیایم ولی خوشبختانه تاکنون موردی که نتوانم آن را حل کنم نداشته‌ام.

 در مدت 45 دقیقه مصاحبه با ایشان، با اشتیاق و با سرعت به نمونه‌های مختلفی از تعمیرات خاص خود اشاره می‌کرد. تعمیرات قطعاتی که بسیاری از آن‌ها می‌بایست به خارج از شرکت و خارج از استان ارسال می‌شدند و علاوه بر زمان طولانی، هزینه‌های گزافی هم بابت تعمیر و هم بابت خسارت توقف تولید به شرکت تحمیل می‌کرد. وی با خلاقیت خود در تعمیرات، بارها مانع توقف تولید واحدهای مختلف شرکت شده است و جلوگیری از به‌اصطلاح black out شدن‌های واحد را از بهترین خاطرات خود می‌داند اما روی دیگر سکه زندگی شغلی فردوس پاک‌نیت نابرابری پاداش و ارتقایی بوده که در طول سال‌های کار خلاقانه در مقابل خدماتش به او ارائه کرده‌اند و گویا تنها انگیزه‌ای که باعث شده کماکان به این‌گونه فعالیت‌ها علاقه نشان دهد، اشتیاق شخصی است، اما از قرار معلوم خیلی مایل به بیان این مسائل نبود.

 در حال حاضر این بمب خلاقیت و اشتیاق با سال‌ها تجربه و پس از گذر از خاطرات زیادی از کارهای خاص فنی و کسب موفقیت‌های بسیار، در کارگاه تعمیرات در جایگاه کارگر پیمانکاری ساده به‌عنوان یک نیروی اجرایی پایه مشغول خدمت است.

 

 او معتقد است که می‌تواند بخشی از روش‌های خلاقیت و دانشی که به او امکان کشف و رفع عیب دستگاه‌های صنعتی را داده است، به دیگران آموزش دهد و در این خصوص نیز اعلام آمادگی کرد و از قرار معلوم به پیشنهاد روابط عمومی شرکت قصد دارد دانسته‌های خود را در قالب یک کتابچه آموزشی تدوین کند. وی در طول مصاحبه‌ی خود با ذکر نام از همکاران خود از ایشان تقدیر کرد؛ مهندسین نصیری، هدایتی، سرافراز، فارسی زاده، محسنی مجیری و صیفوری چند تن از این افراد بودند و حتی بعد از مصاحبه نیز بیان مشتاقانه خاطرات تعمیرات خلاقانه فردوس پاک‌نیت برای یک گوش شنوا ادامه داشت...

۲۷ مهر ۱۳۹۴ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۲۲۳
کد خبر : ۲۷۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید