اخبار

خدمات فنی، اداره ای رو به تعالی

خدمات فنی، اداره ای رو به تعالی
اداره خدمات فنی در اجرای پروژه های راهبردی شرکت، به منظور رسیدن به چشم انداز تعریف شده سازمان فعالیت های زیادی را در دست اقدام دارد. این اقدامات، بهانه ای شد تا با آقای مهندس عبدالله علی پناه، رییس خدمات فنی به گفتگو بنشینیم و سر فصل این فعالیت ها را بشنویم و در اختیار شما مخاطبان محترم قرار دهیم.

اداره خدمات فنی در اجرای پروژه های راهبردی شرکت، به منظور رسیدن به چشم انداز تعریف شده سازمان فعالیت های زیادی را در دست اقدام دارد. این اقدامات، بهانه ای شد تا با آقای مهندس عبدالله علی پناه، رییس خدمات فنی پتروشیمی فجر به گفتگو بنشینیم و سر فصل این فعالیت ها را بشنویم و در اختیار شما مخاطبان محترم قرار دهیم.

همانگونه که آگاه هستید، اداره خدمات فنی که از چند واحد تخصصی تشکیل شده است، در بین فرآیندهای سازمانی، به عنوان فرآیند پشتیبانی فنی محسوب می گردد. بنابراین، ماهیت کاری در این اداره به‌گونه‌ایست که از یک سوی، می بایست برای مسائل و دشواریهای جاری، یا به عبارتی روزانه سازمان، راهکار علمی و عملی مناسب ارائه نماید، و از سوی دیگر برای اهداف بلند تر سازمانی، پروژه های بهبود را طرح ریزی، مهندسی و اجرا نماید. همچنین با توجه به گردآوری، تحلیل و آنالیز بسیاری از اطلاعات حیاتی سازمان در این اداره، ارائه گزارشات گوناگون درون و برون سازمانی که پایه بسیاری از تصمیم گیری های راهبردی نیز قرار می گیرند، هم از فعالیت‌های همکاران این اداره می باشد.

از اینرو، و با هدف توانمندسازی و چابک سازی این قطعه از پازل سازمانی، بر پایه چرخه PDCA دمینگ، آسیب شناسی، تعریف راه حل، سازوکار پایش اهداف و اقدامات اصلاحی در تمامی واحدها و فعالیت های این اداره، انجام و اجرا گردید. در این راه، تلاش ها بر همسو سازی اهداف فرآیند با اهداف راهبردی تعریف شده در سازمان متمرکز شده است. برای آشنایی همکاران بخشهایی از این برنامه ها و عملکردها را بصورت چکیده ارائه می نمایم.

اجازه دهید، از آنجا که خدمات فنی، از اداره های مهندسی فرآیند و کنترل تولید، مهندسی عمومی، بازرسی فنی، آزمایشگاه، آرشیو فنی و انرژی تشکیل شده است بر همین طبقه بندی با مهندسی فرآیند و کنترل تولید آغاز کنیم.

از جمله عملکردهای بارز در مهندسی فرآیند می توان به پروژه انحصار شکنی و نیز داخلی سازی تامین مواد شیمیایی راهبردی مورد نیاز اشاره کرد؛ که در راستای اهداف پایداری تولید و بهینه سازی مواد تعریف و اجرا شده است. بر این اساس، مواد شیمیایی راهبردی مانند آنتی اسکالانت، مولکولارسیو، آلومینا، پلی فسفات کاملاً داخلی سازی شده و بکارگیری شده اند. این مواد سالها از خارج تامین می شدند. همچنین مواد مورد استفاده در تنظیم رژیم شیمیایی کولینگ نیز از انحصار 10 ساله یک شرکت داخلی درآمده و اکنون هم تعدد تامین کننده ایجاد شده است و هم رژیم بهتری (بدون آهک) بکار گرفته شده است.

از دیگر عناصر حیاتی تولید، ممبرانها (غشا های اسمزی) هستند که پروژه داخلی سازی تولید آنها با راهنمایی و حمایت‌های مدیریت کلان سازمان و با همکاری پژوهش و فن آوری پتروشیمی و شرکت های دانش بنیان ایرانی، اکنون در مرحله آماده سازی نمونه های آزمایش میدانی است.

برای مواد دیگر نیز پروژه های مشابهی تعریف و در حال پیگیری می باشند.

کنترل تولید نیز که از المانهای مهم این اداره می باشد تحول درونی خود را با هدف دستیابی به رضایت مشتریان و ذینفعان، بر خط (online) نمودن گزارشات درون و برون سازمانی، پایش موثرتر سیستم میترینگ پایه ریزی و اجرا نموده است.

مهندسی عمومی، که طراحی و مهندسی تغییرات و نیز برخی پروژه ها را بر عهده دارد نیز مسیر تحول را پیش گرفت. در این واحد، روند بررسی TSRها تعریف متفاوتی یافت و با بکار گیری روش جدید، سرعت بررسی و طراحی ها بطور چشمگیری افزایش یافت.

از سوی دیگر کنترل پروژه نیز با حضور همکاران جدید، بطور موثرتری نقش آفرینی نمود و با ایجاد زبان مشترک با فرآیندهای دیگر مانند نت و خرید، کنترل موثرتری را بر روند درخواست‌های خدمات فنی و پروژه ها اعمال نمود. در این واحد برای هماهنگ سازی اولویت‌های واحدهای تولیدی، با جهت گیری‌های خدمات فنی، نشست های دوره ای با روسای واحد ها برگزار و فعالیت‌های کاری بر اساس اولویت بندی تعریف شده، جهت دهی شدند.

همچنین به منظور بالا بردن بازده و اثربخشی تخصص- ساعت بکار رفته در این واحد، برای اولین بار گزارش های عملکرد روزانه تعریف و توسط همکاران گزارش می شود.

آرشیو فنی نیز از واحدهای حساس خدمات فنی می باشد که با تغییر مواجه شد. با ورود همکاران جدید پروژه هایی مانند خرید نرم افزارکارآمدتری که web-پایه بوده و قابلیت جستجوی اسناد بر پایه کلمات کلیدی (tag) و آرایه (رشته) داشته باشد آغاز گردید. همچنین به منظور استفاده همزمان همکاران از کتابهای مرجع، نسخه الکترونیکی کلیه کتابها، یافته و در مرحله خرید و نصب می باشد.

در واحد بازرسی فنی نیز که با به خدمت گرفتن پیمانکار بازرسی و هدایت همکاران بازرسی، توان عملیاتی آن چند برابر شده است، تحولات گسترده ای تعریف و پیاده سازی شده است. از بارزترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

           تغییر روند بررسی حوادث، با هدف کاهش و پیشگیری از بروز آنها، با استفاده از پیاده سازی مدل PDCA در سه فاز کوتاه، میان و بلند مدت و تشکیل کارگروه های "سامر" (سامانه مدیریت رویداد ها) در واحدها و برگزاری جلسات منظم هفتگی در روزهای یکشنبه و سه شنبه در ناحیه 1 و 2

           تهیه شناسنامه برای کلیه تجهیزات مکانیکی (ماشینری و استاتیک)، برقی و ابزار دقیقی همه واحدهای هر دو ناحیه و تعریف برنامه زمان بندی بازدیدهای دوره ای مشخص، که مبنای فعالیت های نگهداری خواهند بود. البته در بخش ماشینری این برنامه ها با برنامه های فرآیند نت منطبق می باشد.

           تعریف و ارائه گزارش عملکرد روزانه بطور مکانیزه برای همه حوزه های کاری که برای اولین بار در سازمان ارائه می گردید.

           تهیه شناسنامه خوردگی برای خطوط با سیالات خطرناک و یا حساس بمنظور پیشگیری از تکرار حوادثی مانند نشت اسید در واحد آزمایشگاه و نیز تحولات برای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع آغاز شده است. در این واحد، تمرکز بر اتمام فرآیند استقرار استاندارد 17025 که چند سالی است همکاران ملزومات آن را پیاده سازی نموده اند، قرار گرفت.

واحد مدیریت انرژی که نقشی بنیادی در تصمیم سازی های سازمان در خصوص مدیریت مصرف حاملهای انرژی دارد، به منظور شناسایی نقاط بهبود و نیز تعریف پروژه های تحول، تلاش نمود تا پتروشیمی فجر به عنوان پایلوت در صنعت یوتیلتی پتروشیمی، در پروژه استاندارد سازی مصرف حاملهای انرژی قرار گیرد؛ که این امر محقق شد و پس از انجام این ممیزی، و دریافت گزارش‌های آن، اقدام به طبقه بندی اقدامات نمود.

 

مجموعه خدمات فنی برای دستیابی به اهداف راهبردی سازمان، پروژه های بزرگی را در دست اجرا دارد.

           پروژه احداث خط هوایی بین پست های هوایی ناحیه 1 و 2 به طول 5/5 کیلومتر

           پروژه تثبیت فونداسیون های پست 400 کیلو ولت ناحیه 2 به روش جدید اشوبک

           پروژه احداث خط 24 اینچ انتقال RO به بندرامام، به طول 4 کیلومتر زمینی و هوایی همراه با هات تپ های استنلس

 

از دیگر فعالیت های خدمات فنی که بر پایه نگاه فرآیندی و اولین بار در سازمان پایه گذاری شد، فرآیند مدیریت فن آوری و نوآوری یا مفن (mafn) می باشد. از آنجا که فن آوری به عنوان پشتوانه اصلی تولید محسوب می گردد، و با توجه به فضای بین المللی حاکم، مدیریت تامین بهنگام آن با دشواریهایی روبروست، فرآیند نوینی در سازمان پیاده شد، که در صنعت پتروشیمی منحصر به فرد می باشد. برپایه این فرآیند فن آوری ها، تجهیزات و حتی قطعات نیز در کنترل قرار می‌گیرند، تا هم برای تامین و هم برای جایگزینی آنها، پیش از بروز بحران و قرار گرفتن در حالت اضطراری، اقدام لازم انجام گیرد. در این راستا، نرم افزاری نیز با هدف تسهیل این فرآیند تعریف و پیاده سازی شد که اکنون در مرحله ورود داده می باشد.

 

با استفاده از همین ابزار، پروژه داخلی سازی تجهیزات ابزار دقیقی و برقی در خدمات فنی آغاز گردید که خوشبختانه با ساخت برخی از کارتهای حساس و حیاتی، امید را در دل همکاران زنده کرد. این راه، به کمک همکاران و با تمام توان ادامه می یابد، تا بتوان تا حد ممکن، دست نیاز را بسوی بیرون از کشور کوتاه تر کرد.

خدمات فنی برای نقش آفرینی، در جایگاه یک تکیه گاه مطمئن برای تمام فرآیند های سازمان، استفاده بهینه از تمام پتانسیلهای خود را هدف گذاری نموده و به امید خدا آن را محقق خواهد ساخت.

با توجه به اینکه هر یک از مواردی که به اختصار اشاره شد، خود نیازمند پرداختن است، در فرصت‌های دیگر ارائه می گردد.

در اینجا بر خود لازم می دانم از تلاش یکایک همکاران خبره، پرتلاش، دلسوز، میهن دوست و ارزشمند خودم که جانانه برای دست یابی به اهداف سازمانی، همه همت خود را بکار بسته اند و روز به روز در جهت افزایش توانایی ها و اثربخشی خود می کوشند، صمیمانه سپاسگزاری نمایم و برای آنها آرزوی موفقیت همیشگی و روز افزون دارم. همچنین از کلیه همکاران سازمان که در شکل دهی، برنامه ریزی و اجرای این پروژه ها دست یاری داده اند نیز کمال قدردانی را دارم.

پیروز باشید.

۲۳ آذر ۱۳۹۳ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۳۰۴
کد خبر : ۲۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید