اخبار

گزارشی از بخش عملیات انبارها در مجتمع پتروشیمی فجر

گزارشی از بخش عملیات انبارها در مجتمع پتروشیمی فجر
طبقه بندی و برنامه ریزی دقیق به منظور تامین به موقع کالا نیازمند طی کردن مراحل خاص است . بخش طبقه بندی و مکانیزه کالا یکی از مهمترین قسمت های مربوطه است . هر کالایی که توسط پرسنل واحد تعمیرات پیشنهاد و وارد مجتمع می شود بخش طبقه بندی، این امر را به صورت تخصصی بررسی کرده و مشخصات و شرح کامل درخواست ها را به طور کامل درج می کند . یکی از دیگر از ویژگی های برجسته این طبقه بندی دست یابی به کالاهای خارج از دسترس از طریق رهگیری کد 10 رقمی از دیگر مجتمع ها یا شرکت های صنایع نفت است که با استفاده از این کد می توان کالایی را از منابع دیگر تامین کرد.

مهندس علی بخشی رئیس واحد عملیات انبارها در گفتگو با روابط عمومی فجر ، مهمترین وظایف و نحوه عملکرد واحد مربوطه را در گزارشی جامع و کامل به شرح زیر عنوان کرد.

ایشان با اشاره به اهمیت این واحد عملیاتی و حضور موثر و پنهان آن ، مهمترین وظیفه واحد عملیات انبارها را تامین به موقع کالا و متریال موردنیاز تولید ذکر کرد . و در ادامه افزود: تامین به موقع کالا امری مهم در فرایندهای مجتمع های پتروشیمی به ویژه پتروشیمی فجر است برای تامین به موقع کالا نیاز به طبقه بندی صحیح و برنامه ریزی دقیق کاملا محسوس است . واحد عملیات انبارها نیز از این امر مستثنی نبوده و از سیستم MESC کالای نفت را برای طبقه بندی و برنامه ریزی پیش بینی کرده است .

رئیس عملیات انبارها در ادامه گفت : طبقه بندی و برنامه ریزی دقیق به منظور تامین به موقع کالا نیازمند طی کردن مراحل خاص است . بخش طبقه بندی و مکانیزه کالا یکی از مهمترین قسمت های مربوطه است . هر کالایی که توسط پرسنل واحد تعمیرات پیشنهاد و وارد مجتمع می شود بخش طبقه بندی، این امر را به صورت تخصصی بررسی کرده و مشخصات و شرح کامل درخواست ها را به طور کامل درج می کند . یکی از دیگر از ویژگی های برجسته این طبقه بندی دست یابی به کالاهای خارج از دسترس از طریق رهگیری کد 10 رقمی از دیگر مجتمع ها یا شرکت های صنایع نفت است که با استفاده از این کد می توان کالایی را از منابع دیگر تامین کرد.

رئیس واحد عملیات انبارها با اشاره به کنترل و نگهداری 26 هزار قلم کالا در انبار، از بخش بازرسی انبارها به عنوان یکی دیگر از بخش های مهم در تامین متریال نام برده است و اطلاع رسانی در خصوص شرایط استاندارد نگهداری کالاها به مسئولان ذیربط ، کنترل گردش کالا در انبارها، بررسی تاریخ مصرف و محدوده زمانی مصرف کالا وکنترل گردش کالا، ورودی و خروجی متریال به صورت سالانه از وظایف واحد بازرسی انبارها از ویژگی ها و وظایف مطروحه در این واحد است

وی در ادامه با تاکید بر نقش موثر و کنترل کننده واحد بازرسی، تعداد 9 انبار که زیر نظر این واحد است را به صورت زیر تشریح کرد :

*انبار قطعات عمومی و جنرال ، انواع لوله ها ، کالاهای عمومی،

*انبار قطعات یدکی که قطعات دستگاه ها و تجهیزات وابسته به آن در آن نگهداری می شود.

*انبار مواد شیمیایی در شرایط دمای محیط

* نگهداری مواد شیمیایی تابع شرایط هوایی خاص در 2 سردخانه مجهز

*انبار روباز به منظور نگهداری کالاهای سنگین

*2 عدد انبار مستقر در سایت 1 برای نگداری کالاهای پروژه های خاص

* 1 انبار دریافت و باراندازی کالا

وی در خصوص فرایند عملیاتی انبارها در مجتمع پتروشیمی فجر افزود، ما در این مجتمع انبار محصول تولیدی نداریم و این ها در واقع انبار کالاها و مواد اولیه است ، هیچ کالایی را خود شرکت تولید نمی کند و کالاهایی را که خریداری شده است به منظور ارسال به موقع به دیگر مجتمع های پتروشیمی نگهداری می شود. علاوه بر این، تامین مواد مورد نیاز برخی از مخازن که در واحدها مستقر هستند و مواد شیمیایی از جمله اسید سولفوریک ، آب ژاول که در مخزن آب مستقر هستند نیز بر عهده این واحد است. یکی از بخش های حساس علاوه بر قسمت های ذکر شده ، بخش تنظیم تقاضا و کنترل موجودی است . تنظیم تقاضا با ارائه تعریف خاص از حداقل و حداکثر تامین کالا تعریف می شود که مقدار اولیه تامین با تقاضای مصرف کننده مشخص خواهد شد. در نتیجه در فرایند کنترل هیچ کالایی نباید از حد و مرز حداقل و حداکثری میزان تامین خارج شود.

مهندس علی بخشی با اشاره به تشکیل کمیته خودکفایی در این واحد ، افزود : در واحد عملیات انبارها هم قطعاتی که از خارج تهیه می شود نگهداری می شود و هم قطعات تولید شده داخلی ، که با تشکیل کمیته خودکفایی از پرسنل تعمیرات ، اداره خرید و عملیات انبارها قطعات را شناسایی کرده و بررسی های لازم انجام می شود .همچنین در زمینه تامین کالا از بازارهای داخلی به صورت خودکفا تمهیدات زیادی صورت گرفته است ، تلاش این مجموعه بر این بوده است تا با اتکا بر دانش فنی و استفاده از متخصصان  ، از سازندگان داخلی استفاده کرده و بازارهای داخلی را تقویت کنیم . یکی از موارد قابل ذکر در این زمینه ، تامین 1000 فیلتر ایرین تک نیروگاه است که مصرف سالانه آن به عدد 1000 می رسد . با توجه به روند مصرف قطعات هر کدام که بیشتر کاربرد دارد شناسایی شده و در کمیته مربوطه پس از انجام فرایندهای تخصصی ، با استفاده از سازنده های داخلی، قطعه مزبور ساخته می شود.

ایشان در ادامه با اشاره به چارت محدود پرسنلی در این مجموعه، تلاش و همکاری پرسنل این مجموعه را ارزشمند تلقی کرد و گفت ، کنترل 26 هزار کالا ، کاردشواری است که نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد ، تا کنون نیز با استفاده از متخصصان در این زمینه، هم بعد علمی و هم بعد عملی را در بحث کنترل موجودی پوشش داده ایم.کنترل موجودی و نظم انبارها و نیز چیدمان آن ارتباط مستقیمی با نحوه خدمت رسانی به متقاضیان و رضایت از این مجموعه دارد.

وی در پایان با ابراز امیدواری از تلاش در جهت ارتقاء سطح کیفی عملیات انبارها در زمینه های آماری و پوشش نقاط ضعف در این زمینه، تحویل به موقع کالا و کیفیت متریال را از وظایف این مجموعه برشمرد و خاطر نشان کرد، که پرسنل این واحد با تلاش بی شائبه و نظر به اعتمادی که از سوی مدیریت این مجموعه به آن ها شده است وظیفه خود می داند که در جهت هرچه بهتر شدن این امور اقدامات لازم را به عمل آورند.

گفتنی است، مهندس علی بخشی از نیروهای متخصص با موقعیت تحصیلی کارشناس ارشد مکانیک ، در سال 1379 نیروی استخدامی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده است و از سال 1381 پس از طی مراحل آموزشی خاص ، به عنوان رئیس مجموعه عملیات انبارها در پتروشیمی فجر افتخار خدمت رسانی به این مجموعه را دارد.

۱۸ دی ۱۳۸۸ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۴۲۲
کد خبر : ۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید