اخبار

مدیرعامل پتروشیمی فجر در گفتگو با روزنامه ایران مطرح کرد: تحقق 97 درصد از اهداف شرکت در سال گذشته

مدیرعامل پتروشیمی فجر در گفتگو با روزنامه ایران مطرح کرد: تحقق 97 درصد از اهداف شرکت در سال گذشته
شرکت پتروشیمی فجر در راستای حمایت از سیاست های کلان کشور مبنی بر حمایت از تولید داخلی با ایجاد ثبات و پایداری در تولید خود که تأمین خدمات حیاتی همانند انرژی برق ، بخارو انواع آب‌های صنعتی و نیتروژن و اکسیژن که متضمن تولید انواع محصولات پتروشیمی مورد نیاز کشور و بازارهای صادراتی است، برنامه‌های خود را پیش برده است. در این راستا این شرکت در سال گذشته 97 درصد از اهداف برنامه ریزی شده خود را تحقق بخشیده بطوریکه با تامین بیش از شش میلیارد کیلووات‌ساعت‌ انرژی موجب تداوم تولید بیش از 34 درصد کل محصولات صنایع پتروشیمی کشور در منطقه شده است.

 

درخواست مدیرعامل پتروشیمی فجر از دولت ، در گفتگو با روزنامه ایران:

سامان‌دهی، دوراندیشی و پرهیز از روزمرگی


  شرکت پتروشیمی فجر در سال 1377 با هدف تامین یوتیلیتی مورد نیاز شرکتهای منطقه ویژه اقتصادی واقع در بندر امام خمینی تاسیس شد و بعنوان اولین شرکت یوتیلیتی متمرکز در کشور در سال 1381 به بهره برداری رسید. با افزایش طرح‌های جدید در سایت 2 و 3 و نیاز به تامین یوتیلیتی بیشتر، طرح توسعه پتروشیمی فجر در سایت 2 اجرا شد.

 به گزارش روابط عمومی پتروشیمی فجر، در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، مالکیت این شرکت در سال 1388به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس منتقل شد و با توجه به عملکرد متناسب در حوزه‌های مختلف استراتژیک، پس از پذیرش در بازار سهام،بخشی از سهام شرکت در سال 1394 در بازار بورس کشور عرضه شد و پتروشیمی فجر به فعالان بازار سرمایه ایران پیوست.

گفت‌وگوی ایران با غلامعلی زال خانی مدیرعامل این شرکت را با روزنامه ایران در ادامه می‌خوانید:

عملکرد پتروشیمی فجر را در یک‌سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید و در یک سالی که گذشت چگونه برنامه‌های خود را همراستا با برنامه‌های دولت پیش بردید؟

شرکت پتروشیمی فجر در راستای حمایت از سیاست های کلان کشور مبنی بر حمایت از تولید داخلی با ایجاد ثبات و پایداری در تولید خود که تأمین خدمات حیاتی همانند انرژی برق ، بخارو انواع آب‌های صنعتی و نیتروژن و اکسیژن که متضمن تولید انواع محصولات پتروشیمی مورد نیاز کشور و بازارهای صادراتی است، برنامه‌های خود را پیش برده است. در این راستا این شرکت در سال گذشته 97 درصد از اهداف برنامه ریزی شده خود را تحقق بخشیده بطوریکه با تامین بیش از شش میلیارد کیلووات‌ساعت‌ انرژی موجب تداوم تولید بیش از 34 درصد کل محصولات صنایع پتروشیمی کشور در منطقه شده است.

میزان موفقیت دولت در برنامه های مرتبط با حوزه کاری شرکت شما را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باعنایت به اینکه احداث و راه اندازی صنایع تولیدی باعث افزایش نیاز به انرژی برق می‌شود، لذا موفقیت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در احداث و راه اندازی واحدهای تولیدی جدید مانند پالایشگاه گاز بید بلند 2 باعث افزایش بهره‌گیری شرکت پتروشیمی فجر  از ظرفیت های تولیدی موجود واحدهای نیروگاهی این شرکت و به تبع آن  افزایش درآمد شده است.

مضاف بر اینکه باتوجه به سیاست دولت در مدیریت بحران آب و به ویژه راه‌اندازی پروژه های آب رسانی در استان خوزستان موجب شده است بدون هیچ گونه مشکلی آب خام مورد نیاز این شرکت بصورت مستمر و پایدار تأمین گردد.

به اعتقاد شما بهترین و مهم‌ترین دستاوردهای دولت در حوزه کاری شرکت شما چیست؟

موفقیت دولت در ایجاد گشایش و تسهیل در روابط تجاری با سایر کشورها در دوران پس از برجام باعث شده بود که این شرکت بتواند اقلام مورد نیاز واحدهای تولیدی خود را بصورت مستقیم و باهزینه کمتر از سازندگان اصلی تأمین نماید و زمینه‌ای فراهم شد که با بهره‌گیری از کارشناسان خبره خود در تعامل با شرکت سازنده توربین‌های گازی مولد برق دانش‌های راهبری، تعمیر و نگهداری را بومی‌سازی نموده بطوریکه نیاز به حضور کارشناسان خارجی به حداقل کاهش یافته است.

حالا که یک سال از دوره عملکردی دولت دوازدهم گذشته است، انتظارات شما از دولت در سال پیش رو چیست؟

سامان دهی و دوراندیشی انجام امور و پرهیز از روزمرگی، بطوریکه با برنامه ریزی و انجام کارهای اساسی و بنیادی بتوان مشکلات ایجاد شده را در محیط کسب کار و مسائل زیست محیطی و اجتماعی تحت کنترل و مدیریت قرار داد. بدیهی است که در دنیای پرشتاب امروز و منطقه متلاطم خاورمیانه بسیار سخت است که در کوتاه مدت بتوان مشکلات را  یک شبه حل کرده و انتظار می‌رود دولت خود را مقید به هدایت کشور براساس برنامه های بلند مدت مدون شده برای توسعه متوازن کشور بداند.

شرکت‌های خصوصی حق‌دارند همواره مطالبات خود از بخش دولتی را مطرح کنند، اما قطعا خود این شرکت‌ها نیز نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارند، شرکت شما در دوره یکسال گذشته چه نقشی در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی کشور، بویژه در صنعت پتروشیمی داشته است؟

باتوجه به اینکه درحال حاضر توازن تولید و مصرف برق کشور بدلیل تغییرات جوی وافزایش دما با کسری تولید مواجه است، این شرکت همزمان با تأمین برق صنایع پتروشیمی فعال در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و رضایت مندی جامعه بعنوان یکی از ذینفعان کلیدی شرکت در سال 1396 بالغ بر 647  میلیون کیلووات ساعت برق در یکی از گرمترین نقاط کشور یعنی شهرستان ماهشهر به شبکه سراسری برق ارسال کرده است و در سال جاری نیز این کار ادامه دارد؛ بطوریکه این امر می‌تواند یکی از عوامل مهم در پیش گیری از قطعی ناخواسته برق در استان خوزستان باشد.

علاوه بر این، این شرکت با تأمین مستمر و بدون وقفه سرویس‌های حیاتی مورد نیاز مجتمع های تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سال 1396 نقش خود را بعنوان یک شرکت تولیدی و راهبردی بطوری ایفا کرده است که شرکت های وابسته به هلدینگ خلیج فارس و شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه بتوانند در این سال بیش  از 4 میلیون تن محصولات و مواد صادراتی تولید کنند.

افزون بر این، شرکت پتروشیمی فجر مطالعات لازم را برای انتخاب بهترین روش و مناسب ترین تکنولوژی برای توسعه واحدهای تولیدی خود انجام داده یا در دست مطالعه دارد. اما نظر به اینکه احداث هرگونه ظرفیت تولید برق و سایر یوتیلیتی ها منوط به وجود مصرف کننده است، بنابراین شرکت پتروشیمی فجر همراه و همراستا با سایرواحدهای تولیدی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس یا سایر مجموعه های سرمایه گذار آماده است بعنوان یک واحد پشتیبان برای تأمین سرویسهای حیاتی مورد نیاز پروژه های جدید الاحداث ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.

آیا نوسانات ارز بر شرکت شما هم تاثیر داشته است؟

ذکر این نکته ضروری است که باتوجه به اینکه بهای خدمات و پاره‌ای از اقلام مورد نیاز خود شرکت پتروشیمی فجر متأثر از قیمت ارز است، لذا بدیهی است که نوسانات ارز هم بصورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روی کسب وکار این شرکت تأثیر گذار باشد، اما امیدوارم با راه اندازی سامانه‌های ثبت سفارش و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی این تأثیرات قابل پیش بینی و کنترل باشند.

آیا تحریم‌های جدید آمریکا می‌تواند فعالیت مجموعه شما را تحت تاثیر بگذارد؟

نگاه و سیاست کلان شرکت پتروشمی فجر طی 18 سال حیات خود حتی بدون توجه به تحریم ها براین اصل استوار است که باتعامل و تبادل اطلاعات فنی اقتصادی با سازندگان داخلی، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها به منابع تأمین داخلی پایدار که قابل اتکا و بصورت آسان و سریع در درسترس باشند کالا و خدمات مورد نیاز خودرا تأمین نماید و تاکنون توانسته ایم موارد زیادی مانند بخشی از قطعات اصلی توربوژنراتورها، کارتهای الکترونیک ، قطعات مکانیکی پمپ ها ، کمپرسورها و فرکانس درایورها را داخلی سازی کنیم. شایان ذکر است این اقدامات ضمن صرفه جویی و ممانعت از خروج ارز باعث  اشتغال زایی شده ، بطوریکه طی دوره شش ساله تعداد 571 قلم کالا با همکاری 81 تولید کننده داخلی تولید و مبلغ 130 میلیارد ریال صرفه جویی شده است. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که واحدهای فاز 2 این شرکت بصورت  EPC و بطور کامل توسط شرکت داخلی احداث شده و به بهره برداری رسیده اند.

 

۷ شهریور ۱۳۹۷ ۱۶:۲۲
تعداد بازدید : ۲,۸۸۴
کد خبر : ۴۴۷

نظرات بینندگان

منشاوی
۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
1

مهندس زالخانی درود بر مدیر بزرگ و توانائی مانند شما که باعث افتخار صنایع پتروشیمی هستید موفق باشید

فتاح
۱۳۹۸/۰۲/۲۱
5
0
0

پتروشیمی فجر روزهای طلایی را تجربه می کند مدیریت کاملا سالم و پاک در جهت اعتلای ایران عزیزمان، مهندس زال خانی پایدار و سرفراز باشید


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید