اخبار

مصاحبه بورسی با مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر

مصاحبه بورسی با مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر
در پایان بهمن ماه 1394 عرضه اولیه ۲۰۰ میلیون سهم پتروشیمی فجر به قیمت ۱۱۵۰۰ ریال باعث شد که درآن روز رشد بازار روند صعودی به خود بگیرد و گفته می شود روزی که سهام پتروشیمی فجر عرضه شد فروش آن به یک ربع ساعت هم نرسید و این عرضه باعث اقبال سرمایه گذاران در بازار و ورود نقدینگی جدید در بازار آن روز شد.

در پایان بهمن ماه 1394 عرضه اولیه ??? میلیون سهم پتروشیمی فجر به قیمت ????? ریال باعث شد که درآن روز رشد بازار روند صعودی به خود بگیرد و گفته می شود روزی که سهام پتروشیمی فجر عرضه شد فروش آن به یک ربع ساعت هم نرسید و این عرضه باعث اقبال سرمایه گذاران در بازار و ورود نقدینگی جدید در بازار آن روز شد.

شرکت پتروشیمی فجر به موجب مصوبه و صورتجلسه هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در مورخ اسفند 93 در فهرست بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد، پس از تغییر شخصیت شرکت از سهامی خاص به سهامی عام و تغییر اساسنامه به شکل فرمت سازمان بورس اوراق بهادار و ایفای تعهدات و الزامات بورس اوراق بهادار، در 1394 به عنوان چهارصد و نود و پنجمین شرکت پذیرفته شده در بورس در بخش تامین برق، گاز و آب و گروه (تامین برق، گاز، بخار و آب گرم( و طبقه ی (تامین بخار و آب گرم( با نماد (بفجرBefajr ( در فهرست نرخهای تابلوی بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج گردید. پس از درج نماد و کشف قیمت اولیه به قیمت 11500 ریال برای هر سهم تعداد 200 میلیون سهم معادل 8 درصد از کل10 درصد سهام تعهد شده برای نخستین بار در تاریخ 28/11/94 از طریق بورس اوراق بهادار عرضه شد.

 در این مجال می خواهیم روند فعالیت پتروشیمی فجر را که یکی از شرکت های بورسی است مورد بررسی قرار دهیم. در این رابطه گفتگویی را با مدیرعامل این شرکت یعنی مهندس علیرضا شمیم هماهنگ کردیم تا او از فعالیت حال حاضر، سودآوری شرکت، برنامه های در دست اجرا و برنامه های آینده توضیحاتی را ارائه دهد.

 پس از هماهنگیهای اولیه با دفتر ایشان؛ علیرغم نزدیکی به تاریخ مجمع عمومی و مشغله زیاد کاری برای هرچه بهتر برگزار کردن جلسه مجمع؛ با استقبال بی نظیر ایشان و مجموعه شرکت فجر مواجه شدیم و او نیز به تمام سوالات ما بصورت شفاف و مکفی پاسخگو بوده اند و این طور که از صحبت های او پیدا بود کاملا هم نسبت به سال های آینده از طرح ها و برنامه ها؛ خوش بین است. گفتگو کامل ما با مهندس شمیم را در ادامه می خوانید.

همین طور که به آمارها نگاه می کنیم شرکت پتروشیمی فجر در سال 94 نسبت به سال 93 حدود 9 درصد رشد نشان می دهد و در حال حاضر هم سود انباشته دارد. در این مورد علاقمندیم تا شما این چگونگی سودآوری شرکت را بیشترتوضیح دهید؟

از سال 1380 که فاز یک پتروشیمی فجر احداث شد از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی وظایف تامین یوتیلیتی برای مجتمع های پتروشیمی که در سایت 4 و 3 و بخشی از سایت 2 در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بودند به ما محول شد. در سالهای 1386 و 1387 قرار شد شرکت های جدیدی در سایت 1 و 2 و بخشی از سایت 5 در منطقه ویژه اقتصادی احداث شوند که تامین یوتیلیتی مورد نیاز این شرکتها بر عهده شرکت پتروشیمی فجر نهاده شد. در نتیجه لیستی از 25 شرکت از طرف شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اختیار ما قرار گرفت و طرح توسعه فجر عملیاتی شد و دقیقا با ظرفیت فاز یک شرکت فجر صورت گرفت. این اقدامات ما تقریبا دراواخر سال 1391 به اتمام رسید تا اینکه برخی از شرکت ها بویژه در سایت 1 با مشکلات اقتصادی و مسائل حاشیه ای مانند تحریم ها مواجه شدند و در نهایت اصلا احداث نشدند که از ما یوتیلیتی بگیرند در نتیجه ما ماندیم با میانگین 50 درصد ظرفیت خالی.

لذا طی این سال ها بیکار ننشستیم و آمدیم به بهترین شکل از ظرفیت خالی مجموعه استفاده و به درآمدزایی رسیدیم. شرکت ها و مشتریان دیگر منطقه باوجودی که خود می توانستند یوتیلیتی تولید کنند اما پایداری و ضریب اطمینان بالای تاسیسات شرکت فجر و همچنین بهای تمام شده محصولات برای مشتریان به ویژه در بخش برق و بخار باعث شد تا تصمیم گرفتند یوتیلیتی مصرفی خود را از شرکت فجر تامین نمایند؛ از جمله عقد قرارداد تامین برق با شرکت پتروشیمی رازی.

این درست است که فجر در زمینه تولید یوتیلیتی انرژی بزرگترین ها در ایران است؟

بله، شرکت پتروشیمی فجر (ناحیه یک و دو) اولین و بزرگترین شرکت تولید کننده یوتیلیتی در ایران می باشد و به شیوه متمرکز در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تاسیس شده است. ضمنا شرکت پتروشیمی مبین هم از سال 1386 در منطقه ویژه انرژی پارس در عسلویه نیز فعال می باشد که از نظر حجم و ظرفیت به اندازه فجر یک می باشد. در حقیقت ما در زمینه تامین یوتیلیتی به مشتریان خود اطمینان تولید پایدار را داده ایم و این ضریب پایداری آنها را مجاب می کند که با ما همکاری داشته باشند.

اتفاق دیگر که در یک سال اخیر افتاد و باعث شد به سودآوری برسیم همکاری با پتروشیمی رازی بود. این شرکت قدمتی 50 ساله دارد و کل قرارداد برق مصرفی خود را با پتروشیمی فجر بست و فجر هم با زیر ساختی که در طرح توسعه آماده کرده بود کل برق مصرفی تولید پتروشیمی رازی را بر عهده گرفت و چیزی حدود 30 مگاوات برق است که اینها برای ما درآمدزایی ایجاد می کند.

علاوه بر اینها با وزارت نیرو به صورت دوره ای همکاری داریم و به وزارت نیرو هم از طریق مدیریت شبکه برق کشور برق ارسال می کنیم، از طریق خط 400 کیلو ولت به ماهشهر وصل هستیم و این ارسال برق صورت می گیرد.

پتروشیمی فجر تا چه میزان برق مورد نیاز وزارت نیرو را در منطقه تامین می کند؟

ما در حال حاضر توانایی حدود 220 مگاوات از ظرفیت خالی خود را برای وزارت نیرو اختصاص دادیم و تولید برق را به شبکه سراسری وزارت نیرو ارسال می کنیم ولی تمام تلاش ما این است که این ظرفیت خالی یوتیلیتی را با توجه به نیاز منطقه به شرکت های پتروشیمی که قرار است تاسیس شوند ارائه دهیم. همکاری با وزارت نیرو مربوط به زیر مجموعه دیگری است و ما علاقمندیم این ظرفیت خالی را برای ایجاد واحد های جدید پتروشیمی اختصاص دهیم. امید داریم با گشایشی که طی سالجاری در روابط خارجی صورت می گیرد سرمایه گذاران بیایند و پروژه ها و واحدهای جدید تولیدی در منطقه ایجاد و راه اندازی شوند.

از آن میزان 25 شرکتی که در ابتدا گفتید یعنی هیچ یک به تاسیس واحد منجر نشده است؟

عقد قرارداد با شرکت پتروشیمی «مدبران شیمی» نهائی شده و با برخی از شرکتهائی مانند شرکت ابن سینا، پلیمر افق، شرکت پتروالفین فناوران اینها شرکت های بزرگی هستند در حال مذاکره به منظور عقد قرارداد هستیم. این واحد ها اگر احداث و راه اندازی شوند شرکت فجر تمام یوتیلیتی و انرژی این شرکتها را تامین خواهد کرد که حداقل هم این کار می تواند بخش اعظمی از ظرفیت های خالی ما را پر کنند.

فجر برای سال 1395 چه میزان سود را پیش بینی می کند و برای این کار چه اقداماتی را در دست اجرا دارد؟

شرکت فجر به منظور رشد سودآوری برای سال 1395 و سنوات آتی؛ به دو راهبرد اساسی توجه داشته و آنها را با حداکثر توان در حال اجرا دارد: اول فروش ظرفیت خالی تولیدی به مشتریان فعلی و مشتریان جدید (مکاتبه و پیگیری با 35 شرکت زیر مجموعه وزارت صنعت؛ معدن و تجارت که جلسات متعدد و مثبتی در زمینه ارسال برق بصورت قرارداد سواپ (ترانزیتی) از طریق شبکه سراسری به این مجموعه ها در حال اجراست و می تواند سودآور باشد و دوم مدیریت هزینه ها به طرق مختلف از جمله مدیریت خریدها؛ موجودی انبار و مصرف واحدها؛ قراردادها؛ هزینه های تسهیلات و کارمزدها و معافیت مالیاتی است که با تلاش مدت دار ما خوشبختانه این موضوع به ثمر نشسته است.

درباره هر یک از این موارد بیشتر توضیح دهید.

یکی از بزرگترین دغدغه ما پرکردن ظرفیت های خالی شرکت فجر است لذا با توجه به اینکه شرکتهای زیر مجموعه وزارت صنعت معدن تجارت از جمله مجموعه های پرمصرف برق می باشد و با این پیش فرض که شبکه سراسری وزارت نیرو امکان تامین برق مصرفی آنها را چه مصرف جاری و هم طرحهای توسعه احتمالی این شرکتها را ندارد؛ مراتب بعد از مجمع عمومی سال گذشته پیگیری و مکاتباتی را با وزارت مربوطه و متعاقب آن با بالای 35 شرکت بزرگ زیر مجموعه وزارتخانه مزبور داشته ام که تعدادی از این شرکتها در خواست ادامه جلسات فنی در این خصوص داشته اند و در حال انجام می باشد تا بتوانیم به این شرکتها برق ارسال نمائیم. البته تعدادی از ادامه این جلسات را به بعد از مجمع عمومی امسال که در 17 خرداد 95 است واگذار کردیم و بعد از مجمع این موضوعات را عملیاتی می کنیم. این واحدهای صنعتی لازم دیدند که برق را بخرند به جای اینکه نیروگاه بزنند چون از نظر اقتصادی به صرفه می باشد.

اما در مورد معافیت مالیاتی که مختص فجر 2 است ما تلاش های بسیاری انجام دادیم و موفق شدیم برای فجر 2 پروانه بهره برداری جدا بگیریم که در اینصورت مطابق ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم جدید؛ تولیدات ناحیه 2 بصورت 100 درصد تا هفت سال (1402) مشمول معافیت مالیاتی می باشد ضمنا این پروانه شامل کلیه محصولات تولیدی از جمله برق نیروگاه می باشد که علاوه بر معافیت مالیاتی؛ اهمیت استراتژیکی برای شرکت فجر دارد. این معافیت مالیاتی نزدیک به 15 درصد در EPS ما تاثیرگذار است که از سال 1395 به بعد اعمال خواهد شد بنابراین درآمد بسیار خوبی برای سودآوری آینده ما خواهد داشت.

آیا این معافیت تاثیر خود را در سال 95 هم نشان خواهد داد ؟

بله – از ابتدای سال 1395 تا پایان سال 1402

این در سود قابل تقسیم خود را نشان می دهد. البته علاوه بر اینها ما از سال 95 به بعد شرایط بهتری خواهیم داشت چون هزینه های مالی ما به دلیل بازپرداخت بدهی های به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بانک مرکزی (تسهیلات صندوق ذخیره ارزی) کم می شود.

از آنجائیکه برابر دستورالعمل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛ بدهیهای ارزی را در پایان هر سال مطابق نرخ ارز آزاد (قابل دسترس) تسعیر و به روز می کنیم لذا با توجه به نوسانات کم نرخ ارز آزاد؛ هزینه تسعیر ارز قابل ملاحظه ای شبیه سنوات گذشته نداریم و این موضوع می تواند در افزایش سودآوری و درآمد ما تاثیر گذار باشد و شرایط بهتری را برای سهامداران شرکت فجر رقم بزند.

در سال 95 سوددهی بسیار خوبی خواهیم داشت سود که در بودجه تعیین شده محقق خواهد شد و در سال 95 به بعد یک از شرکت های زبده در مجموعه برق، بخار و پتروشیمی خواهیم بود. در نتیجه سوددهی ما باعث خواهد شد تا 20 تا 25 درصد افزایش EPS ما شود.

سود هر سهم (EPS) برای سال 1395 معادل 2668 ریال پیش بینی شده است که با توجه به پیش بینی‌های افزایش فروش و کاهش هزینه ها؛ مبلغ سود مزبور تعدیل و افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از بخش هایی که در دست اجرا داریم تولید آب آشامیدنی از ظرفیت خالی آب تولیدی واحد تصفیه خانه آب می باشد که هم به لحاظ سودآوری و استفاده از ظرفیت خالی و هم به لحاظ مسئولیتهای اجتماعی (تامین آب شرب منطقه و استان) از اهمیت بسزائی برخوردار می باشد و بصورت بطری به بازار عرضه می شود. با توجه به حجم اندک از نظر ریالی؛ ولی حاشیه سود بالا (45 درصدی) در اولویت برنامه ها و اقدامات شرکت می باشد.

علاوه بر این، با تکمیل احداث خط انتقال آب RO به شرکت پتروشیمی بندرامام و عملیاتی شدن این پروژه در سه ماهه اول سال 95؛ تقریبا 25 درصد ظرفیت خالی نیز در واحد تصفیه خانه آب را تکمیل خواهد کرد و این کاملا همسو با رشد سودآوری شرکت بوده و در طی دو سه سال با ظرفیت 2000 متر مکعب در ساعت آب RO سودآوری مناسبی را برای شرکت فجر ایجاد میکند.

پیش بینی از این میزان درآمد برای تصفیه آب دارید؟

در صورت استفاده از ظرفیت کامل (2000 متر مکعب در سال) و با در نظر گرفتن نرخ مصوب فروش فعلی؛ سالیانه حداقل 200 ریال به سود هر سهم اضافه میشود.

یک پروژه بزرگی دیگر که در حال نهایی کردن آن هستیم طرح توسعه نیروگاه است. ما با توجه به امکانات تاسیساتی و تجهیزاتی که در مجتمع پتروشیمی فجر در ناحیه دو داریم می توانیم سیکل ترکیبی ایجاد کنیم بدین معنا که بدون استفاده از گاز بتوانیم برق تولید کنیم. سیکل ترکیبی هم از سوی دولت مشوق هایی دارد که اگر به آن برسیم می توانیم از مشوق ها استفاده کنیم که باز هم برای شرکت سودآور است لیکن علی رغم آمادگی کاملی که در این خصوص داریم، تا تکمیل نشدن ظرفیت خالی نیروگاه اقدامی صورت نخواهد گرفت.

گفته می شود که 30 درصد از سهام شرکت مربوط به سهام عدالت است و قرار است تا پایان سال 95 آزادسازی سهام عدالت پتروشیمی فجر صورت بگیرد در این زمینه بیشتر توضیح دهید.

مطابق اطلاعات و اخباری که در نشریات و رسانه ها ملاحظه میشود و همچنین اظهارات مدیران ارشد سازمان خصوصی سازی و سهام عدالت، واگذاری یا آزادسازی سهام عدالت در دستور کار دولت محترم در برنامه ششم توسعه قرار دارد و تا تعیین تکلیف نهائی این موضوع؛ سهام مزبور بصورت راکد و ثابت نزد این شرکت محفوظ باقی میماند.

یعنی برای سال 95 هم این آزادسازی صورت نمی گیرد؟

نمی شود گفت که نخواهد شد بلکه شدنی است اما برنامه ریزی و یک تیم قوی می خواهد که کار را هدایت کند. سهام عدالت که فقط مربوط به فجر نیست. قسمتی از سهام صنایع و شرکتهای بزرگ کشور از جمله 40 درصد سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس متعلق به سهام عدالت می باشد که در اولین فرصت باید تعیین تکلیف شوند. تصور کنید ارقام بسیار سنگینی باید محاسبه شود. لذا برای اینکه اموال بیت المال سوخت نشود باید با یک برنامه ریزی اساسی تری اقدامات صورت گیرد مثلا تیمی قوی و متخصص تشکیل شود. بنابراین می توان اقدامات اولیه آن را در سال 95 انجام داد و با راهکار و برنامه به شرکت ها اعلام شود تا ظرف دو تا سه سال شرکت ها تکلیف خود را بدانند و اقدامات لازم را معمول نمایند.

آیا این تکلیف برنامه پنجم توسعه بود؟

همین طور است؛ اما قطعا در ابتدای برنامه ششم عملیاتی خواهد شد و باید تصمیم گیری شود، چون بلوکه شدن آن باعث شده تا درصد سهام ثابت بالا برده شود. مثلا سهام شناوری که شرکت ها دارند بسیار پایین است حالا 10 درصد - 9 درصد شناور است بقیه همه فیکس است تکانی نمی خورد اینها اگر در مجموعه بازار بیاید اقتصاد کشور را کاملا دگرگون می کند. در این زمینه دست اندر کاران سازمان خصوصی سازی هم پیگیر هستند.

در مورد افزایش سرمایه شرکت بگویید که آیا قرار است در آینده نزدیک این کار را انجام دهید؟

در حال حاضر ضرورتی برای افزایش سرمایه وجود ندارد و مشکلی هم از بابت منابع مالی نداریم.

 در بخش سرمایه گذاری هم به منظور استفاده بهینه از ظرفیت منابع مالی و سودآوری پایدار و بلندمدت برای سهامداران عزیز؛ طی سال گذشته پیشنهاداتی را به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خصوص معرفی طرحها و بسترهای مناسب سرمایه گذاری که مطالعه شده اند و سودآوری مطمئنی دارند ارسال کردیم.

پیگیری ها به کجا رسید؟

پیگیری کردیم که موضوع به تاریخ بعد از مجمع عمومی موکول شده است و امید است با این رویکرد سودآوری پایدار و بلندمدت ایجاد گردد.

ما از نظر اساسنامه مشکلی نداریم اساسنامه شرکت فجر همانند اساسنامه سایر شرکتهای تولیدی همچون شرکتهای پتروشیمی بندرامام، پارس و سایرین می باشد. ما می توانیم در تمام کارهای تولیدی استخراج، حمل و نقل، بازرگانی، صادرات؛ در همه اینها ورود کنیم.

برای سهامداران جدید چه فکر و ایده ای دارید؟

خرید سهام شرکت فجر (بفجر) با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای خالی تولیدی و همچنین ریسک اندک مالی فنی و با درنظر گرفتن شرایط ویژه تولید و فروش از جمله بهترین، کم ریسک ترین و پربازده ترین سهام فعلی در بازار بورس ایران در بلند مدت می باشد و در صورتیکه امکان سرمایه گذاری برای خارجیها هم وجود داشته باشد بدون شک از اولویتهای ایشان برای سرمایه گذاری خواهد بود.

تحلیل هایی که از عملکرد شرکت پتروشیمی فجر نشان می دهد این طور برمی آید که شرکت پتروشیمی فجر توانسته است در زمینه مدیریت ریسک کاملا موفق عمل کند. علاقمند هستیم شما در این زمینه بیشتر توضیح دهید که این عوامل ریسک کدام ها بودند؟

ما در جلسات استراتژیک که در شرکت می گذاریم این ریسک ها را در چند بخش تقسیم بندی کردیم. یکی ریسک کاهش فروش یا مشتریان است. یعنی کاری نکنیم تا فروش و مشتریان کم شود. دوم ریسک تامین گاز است. البته برای تامین گاز با شرکت ملی گاز مشکل خاصی نداریم فقط در زمستان با افت فشار مواجه هستیم که آن هم در حال برطرف شدن است.

سوم ریسک نرخ ارز و افزایش نرخ سوخت گاز است که برای مدیریت آن، این تغییرات را در فرمولی در قیمت فروش دیدیم یعنی فرمولی مصوب کردیم تا هر گونه افزایش آب، گاز و نرخ ارز و تورم را بتوانیم در فرمول وارد کنیم و اگر تغییراتی قرار است به واسطه افزایش و کاهش در قیمت صورت گیرد این را با هیات مدیره در میان بگذاریم و بر مبنای فرمول قیمت تعدیل گردد.

ریسک های دیگری که بتواند در قیمت های ما تاثیرگذار باشد، به غیر از اینهایی که گفتم، وجود ندارد. البته نرخ ارز آنچنان روی EPS ما تاثیر نمی گذارد چون هزینه ارزی ما در سود و زیان بسیار ناجیز است اگرچه بر نقدینگی شرکت تاثیر گذار است.

حالا با توجه به وعده های وزارت اقتصاد اگر نرخ ارز تک نرخی شود چه تاثیر در روند این ریسک خواهد گذاشت؟

اگر مستقیما در قیمت های ما تاثیر بگذارد طبق فرمول مصوب تاثیرآن اعمال خواهد شد و قیمت ها تغییر می کند.

 من به عنوان مدیرعامل یک آرزویی برای فجر دارم اینکه محصولات فجر تماما در خود منطقه مصرف شود به جز یک محصول که اعم درآمد شرکت هم از آن است یعنی 52 درصد درآمد ما از برق است این برق با زیر ساخت هایی که ایجاد کردیم و به شبکه سراسری وصل شده ایم آرزو داریم قوانین و مقررات کشور به جایی برسد تا نیروگاه هایی مانند ما که در بخش خصوصی فعالیت می کند بتوانند برق را به کشورهای همسایه صادر کنند.

فاصله ما تا بصره 80 کیلیومتر است و با توجه به قیمتهای منطقه ای برق؛ این موضوع بسیار برای شرکت سودآور خواهد بود و این یکی از اهداف کلان ماست.

چه برنامه ریزی برای این کار دارید چون به نظر شرایط هم در بازارهای خارجی فراهم شده پس به نظر مشکلی نیست؟

 بر اساس هدفگذاری که انجام دادیم شروع آن در سال 97 خواهد بود. امید داشتیم این سالها کار را نهایی کنیم چون از تصمیم ما دو تا سه سالی گذشته است اما امید داریم قوانین طوری باشد که به بخش خصوصی هم اجازه صادرات داده شود و البته تا جایی که خبر داریم پیگیریهایی از طریق سایر شرکتها با هماهنگی مجموعه وزارت نیرو در حال انجام می باشد. در حال حاضر به دلیل بالا بودن هزینه؛ انگیزه ای برای سرمایه گذار نیست تا نیروگاه احداث کند. لذا اگر به کشورهای همسایه نگاه کنید متوجه می شوید که به جز ترکیه همه نیاز به برق دارند و ما به راحتی می توانیم از طریق شبکه سراسری برای آنها برق صادر کنیم.

 در زمینه تمرکز یوتیلیتی در پتروشیمی فجر بگویید که چگونه بوجود آمد؟

 این ایده و تفکر آقای مهندس نعمت زاده معاونت محترم اسبق وزیر نفت در صنعت پتروشیمی و وزیر فعلی صنعت معدن تجارت بوده است. در سال 1344 که اولین شرکت های پتروشیمی بوجود آمدند مانند پتروشیمی شیراز، رازی؛ بندرامام و اراک، همه اینها به لحاظ ساختاری به گونه ای عمل می کردند که خودشان یوتیلیتی تولید کنند. یعنی نیروگاه، بخار، ازت و... دارند. حتی پتروشیمی بجنورد که سال 1370 احداث شده است هم یوتیلیتی از خودش ایجاد کرده است. این سیستم و تفکر تا زمانی ادامه پیدا کرد که در سال 1377 آقای مهندس نعمت زاده تفکری را در صنعت پتروشیمی بوجود آورد که بیاییم مانند دیگر کشورها از جمله ژاپن و عربستان یوتیلیتی را بصورت متمرکز تولید و به سایر شرکتهای فرایندی عرضه کنیم. به عبارتی هر شرکتی برای تامین یوتیلیتی نباید متحمل هزینه فراوانی شود و یا برای این کار فضایی را اختصاص دهد بلکه می تواند این بخش را به دیگر مجموعه ها واگذار کند که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هم خواهد بود. در زمان آقای نعمت زاده این موضوع متمرکز شد و پتروشیمی فجر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تعریف شد و پتروشیمی مبین هم در عسلویه.

البته در حال حاضر مجموعه پتروشیمی با این رویکر پیش می رود که بیاید تقسیم کار و زنجیره تولید را برای ارزش افزوده بیشتر فراهم کند و همه امور در یک جا متمرکز نشود چون این کار هم منجر به اشتغال زایی بیشتر و حجم سرمایه گذاری را بالا می برد.

حالا همین اتفاق را جناب نعمت زاده می خواهد در مکران چابهار انجام دهد چون چابهار قطب سوم پتروشیمی کشور به حساب می آید و در حال توسعه است از این روکلنگ نیروگاه هزار مگاواتی در چابهار هم زده شده است.

در حوزه مشارکت، پتروشیمی فجر در چابهار هم همکاری خواهد داشت؟

فعلا از ما درخواستی نشده است ولی درصورت نیاز آماده هرگونه همکاری هستیم.

 

گفتگو : مریم میخانک بابایی

۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۶۵۳
کد خبر : ۳۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید