اخبار

رعایت قوانین هم عادت می شود

رعایت قوانین هم عادت می شود
«من عادت کرده ام که قوانین و به ویژه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنم.» این جمله ای است که آقای رضا دریس، یکی از کارکنان شرکت پتروشیمی فجر می گوید. جمله ای از دل واقعیت های مردی که با کلاه کاسکت، سوار بر موتور سیکلت بود و برای صحبت کردن با تلفن همراهش در کنار مسیر توقف می کند و مکالمه اش را انجام می دهد.

«من عادت کرده ام که قوانین و به ویژه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنم.» این جمله ای است که آقای رضا دریس، یکی از کارکنان شرکت پتروشیمی فجر می گوید. جمله ای از دل واقعیت های مردی که با کلاه کاسکت، سوار بر موتور سیکلت بود و برای صحبت کردن با تلفن همراهش در کنار مسیر توقف می کند و مکالمه اش را انجام می دهد.
او  در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی پتروشیمی فجر می گوید:بر این باور است که این اقدام، نخست برای سلامتی خودش و سپس اطرافیان و همراهیانش است و هر عقل سلیمی باید این گونه عمل کند.
او می گوید: این گونه موارد برای من خیلی عادی شده است. نه تنها برای من؛ بلکه دیگر همکارانم در این مجموعه نیز این گونه عمل می کنند. برای رعایت کردن ایمنی دوره های بسیاری توسط این مجموعه برگزار شده است که بی تاثیر نبوده اند.

نگذارید فناوری جانتان را بگیرد /«فرهنگ» و «اخلاق» قربانیانی بر کف جاده ها

عمل این کارمند قانونمدار به مقررات،یادآور رفتار ماست؛چرا که امروزه، هنگامی که در خودروهای مان در حال رانندگی هستیم، وسایلی در اختیار داریم که با چند اشاره‌ی انگشت به ما امکان برقراری ارتباط در سراسر جهان، هدایت در ترافیک سنگین و مسیریابی در مناطق ناآشنا را می‌دهند. در عین حال، ما می‌توانیم از میان انبوهی از سرگرمی‌ها، اَعم از موسیقی، برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی یا رسانه‌های اجتماعی، گزینه‌ی مورد علاقه‌ی خود را در حین رانندگی انتخاب کنیم.
 در حالی که این فناوری‌ها به طور فزاینده در همه جا حاضر می‌شوند، ما باید این اطمینان را داشته باشیم که به هنگام رانندگی و به منظور پیشگیری از سوانح و آسیب دیدگی، از آنها مسئولانه و محتاطانه استفاده می‌کنیم.
ایمن سازی رانندگی، یک نگرانی جهانی برای بهداشت و سلامت عمومی و پیشگیری از آسیب دیدگی است. همه ساله، به ویژه در کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان، یک میلیون و 300 هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می‌دهند و 20 تا 50 میلیون نفر دیگر نیز مجروح می‌شوند. لذا، در مقیاس اقتصاد جهانی، حدود 518 میلیارد دلار آمریکا به دولت‌ها و افراد زیان وارد می‌شود.
 حواس پرتی و رفتار رانندگان، نظیر رفتاری که کاربران، به هنگام "ارسال پیامک" و تعامل با سامانه‌های ناوبری یا برقراری ارتباط درون خودرویی در حین رانندگی، از خود بروز می‌دهند، از مهم ترین عوامل دخیل در وقوع سوانح مرگبار رانندگی هستند.
قربانی به نام «فرهنگ»
در یک جامعه نوین و مدرن شهری، حرکت بین خطوط، رعایت حق تقدم عابران پیاده و توقف پشت چراغ قرمز به اضافه دیگر مقررات راهنمایی و رانندگی ارزش و هنجار محسوب میشود و بی توجهی به آنها نتیجه ای دربر نخواهد داشت جز قربانی و تلفات ?? هزار نفری سالانه در جاده ها که البته سکوی نخست این مقام در اختیار ایران ماست اما اینها تنها قربانیان بی مبالاتی و بی نظمی رانندگان و عابران نیستند و نبوده اند؛ بلکه کف خیابان قربانی مهم تری دارد که آن هم «اخلاق» و «فرهنگ» است.
این پرسش مطرح خواهد شد که چرا به این درد مبتلاییم؟ اگر رانندگی را به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر زندگی اجتماعی امروز در نظر بگیریم بدون شک نادیده گرفتن قوانین این حوزه، نظم اجتماعی را مختل خواهد کرد.
با وجود این نمی توان و نباید تنها بر فرهنگ رانندگی و رعایت نکردن نظم خرده گرفت؛ ریشه را باید در مسائل جامعه شناختی و روان شناختی افراد جست. افرادی که با مشکلات گوناگونی درگیر و به طور معمولی عصبی تر و ضربه پذیرتر هستند.
آمار جالب استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی در ایران
بد نیست بدانید؛ رانندگان جوان 16تا 24ساله نسبت به رانندگان مسن بیشتر با تلفن همراه صحبت می‌کنند. این را مدیر گروه ترافیک و حمل‌ونقل دانشگاه علوم انتظامی به استناد بررسی‌های انجام شده می گوید.
بر اساس این گزارش به نقل از ایسنا؛ دکتر علیرضا اسماعیلی، عضو مرکز تحقیقات و پیشگیری از سوانح دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه صحبت‌کردن با تلفن همراه از گفت‌وگو با سرنشینان خودرو خطرناک‌تر است، گفته بود: سرنشینان خودرو صحبت‌های خود را براساس شرایط رانندگی تنظیم می‌کنند و به راننده نسبت به خطرات قریب‌‌الوقوع هشدار می‌دهند، اما در گفت‌وگوهای تلفنی چنین امکانی نیست.
 وی درادامه گفته بود: رانندگان جوان (تا 24ساله) نسبت به رانندگان مسن بیشتر با تلفن همراه صحبت می‌کنند که این رفتار ناشی از عدم‌آگاهی نسبت به خطرات چنین کاری است. بسیاری حتی این کار را از سایر فعالیت‌هایی که می‌توان پشت فرمان درگیر آن شد از قبیل خوردن، خطرناک‌تر می‌دانند.
مدیر گروه ترافیک و حمل‌ونقل دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به اینکه حواس پرتی راننده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات مطرح می‌شود، افزود: تقریبا یک‌چهارم از علل کل تصادفات صحبت‌کردن با تلفن همراه حین رانندگی و بی‌توجهی به جلوست که این امر از طریق پژوهش‌های بسیاری به اثبات رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در برخی از مطالعات تفاوت‌هایی میان جنسیت راننده هم مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: بر این اساس مردها بیشتر از زن‌ها از تلفن همراه حین رانندگی استفاده کرده و خانم‌ها در ارسال پیام کوتاه از آقایان جلوترند!
وی با اشاره به اینکه کارشناسان تأکید دارند که صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی بسیار خطرناک است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که خطر پیام کوتاه زدن هنگام رانندگی به‌مراتب از صحبت کردن با تلفن همراه بیشتر است به شکلی که آزمایش‌ها نشان می‌دهد زمان واکنش رانندگان هنگام فرستادن پیام کوتاه به 30درصد و هنگام مکالمه با تلفن همراه به میزان 9درصد افزایش پیدا می‌کند، بدین‌ترتیب رانندگان با تأخیر بیشتری عکس‌العمل نشان می‌دهند.
و دست آخر این که...
رعایت نکردن انضباط در فرهنگ رانندگی، ریشه در عوامل زیادی دارد؛ از جمله نبودآموزش های مناسب، نهادینه نشدن احترام به حقوق دیگران، جاده و خودروهای غیراستاندارد و مهم تر از همه فرد گرایی و ترجیح منافع خود بر دیگران.
گرچه رانندگی به عنوان یک فرهنگ شهروندی محسوب می شود، اما کارهای فرهنگی موثر چندانی در این حوزه صورت نگرفته است. نمی توان صرفا به ارائه آمار و سیاهه ای از اقدامات فرهنگی در این حوزه بسنده کرد، چون نتیجه یک کار موثر در انضباط رانندگی نه در ارائه گزارش ها بلکه در کف خیابان ها نمایانگر خواهد شد.
به هر حال در حین رانندگی، نگذارید فناوری حواس‌تان را پَرت کند! نه از تلفن همراه استفاده کنید و نه سامانه‌ی ناوبری تان را تنظیم کنید. نگذارید کار با این فناوری‌ها موجب حواس پرتی شما بشود. ارسال یک پیامک در حین رانندگی، بسیار خطرناک است و باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد.

۱۳ آذر ۱۳۹۲ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۵۸۱
کد خبر : ۲۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید