اخبار

چهار پروژه توسعه پتروشیمی فجر ناحیه 2 آماده افتتاح رسمی

چهار پروژه توسعه پتروشیمی فجر ناحیه 2 آماده افتتاح رسمی
چهار پروژه توسعه ای پتروشیمی فجر واقع در ناحیه 2، سال جاری با سرمایه گذاری ریالی و ارزی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع پتروشیمی راه اندازی شده و آماده افتتاح رسمی می باشد.

 چهار پروژه توسعه ای پتروشیمی فجر واقع در ناحیه 2،  سال جاری با سرمایه گذاری ریالی و  ارزی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع پتروشیمی راه اندازی شده و آماده افتتاح رسمی می باشد.

 

    

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی فجر این پروژه ها شامل واحد تصفیه آب ( شامل بخش های پیش تصفیه، تصفیه آب و ساخت مخازن) ،واحد تفکیک هوا، توسعه واحد پساب شماره 1 و کوره دو گانه سوز که با کل سرمایه گذاری ریالی 3335 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی 123 میلیون یورو انجام شده است.

 

مهندس  حسین شهریاری مدیر عامل پتروشیمی فجر گفت: واحد تصفیه آب شامل بخش های پیش تصفیه ، تصفیه خانه و مخازن ذخیره آب می باشد که وظیفه تولید آب اسمز معکوس(Ro ) ، آب بدون املاح (Demineralization  water ) ، تصفیه آب کندانس ، تهیه آب بهداشتی و آب آتش نشانی را بر عهده دارد، این پروژه در مدت زمان سه سال  و با  سرمایه گذاری بالغ بر 728 میلیارد ریال و 80 میلیون یورو اجرا گردید.

 

 مدیرعامل پتروشیمی فجر درباره  واحد تفکیک هوای ناحیه 2 پتروشیمی فجر گفت: این واحد  در زمینی به مساحت 5/2 هکتار احداث شده است و شامل دو بخش فشرده سازی و جدا سازی هوا می باشد . ظرفیت بخش فشرده سازی هوا شامل 15000 نرمال متر مکعب در ساعت هوای سرویس و 27000 نرمال متر مکعب هوای ابزار دقیق و در بخش جدا سازی هوا دارای دو خط تولید میباشد در واحد تفکیک هوا نیز  12000 نرمال متر مکعب در ساعت اکسیژن گازی و 24000 نرمال متر مکعب در ساعت نیتروژن گازی تولید میشود.که در مدت زمان 36 ماه وبا مبلغی بالغ بر 43 میلیون یورو با همکاری بخش خصوصی انجام پذیرفت.

 

وی به پروژه های تصفیه پساب اشاره کرد و گفت:در واحد تصفیه پساب ، پساب های  دریافتی با املاح پایین پس از جدا سازی روغن و تصفیه فیزیکی و شیمیایی به همراه پساب بهداشتی در سیستم بیو لوژکی یا لجن فعال  تصفیه شده و پس از زلال سازی وکنترل نهایی جهت استفاده در شبکه فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی  و رقیق  سازی بخش HIGH TDS استفاده می گردد درراستای افزایش ظرفیت واحد تصفیه پساب شماره 1 طرح توسعه آن در مدت 38 ماه و با اعتباری 68 میلیارد ریال اجرا گردید.

 

با هدف ارسال لجن های  آبگیری شده  از واحد های تصفیه پساب فجر و صیانت و حفاظت از محیط زیست ، طراحی و اجرای کوره جامد سوز در دستور کار پتروشیمی فجر قرار گرفت، لجن های آبگیر ی شده واحد های ET1 وET2 که بالغ بر 15 تن در روز  میباشد  ودر اصطلاح فرایندی ، به آن کیک لجن گفته می شود ،به محل کوره منتقل شده و به شیوه کاملا ساز گار با محیط زیست  و مطابق استانداردهای روز اروپا سوزانده میشود .

این پروژه اولین پروژه امحاء لجن  بیولوژیکی در ایران و خاور میانه و هفتمین پروژه از این نوع در سطح جهان محسوب می گردد و کلیه مراحل طراحی ، ساخت  نصب و سیستم کنترل  این پروژه صد درصد  به دست متخصصان کشور  و در مدت 18 ماه و با سرمایه 56 میلیارد ریال اجرا و به بهره برداری رسیده است.

 

شایان ذکر است واحدهای نیروگاه برق و بخار و پست وخط 400  کیلو ولت پتروشیمی فجر ناحیه 2 در سال 1389 و با سرمایه گذاری 720 میلیارد ریال و 211 میلیون یورو به بهره برداری رسیده است.

 

 

 

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۲ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۱۷۸
کد خبر : ۲۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید