اخبار

توضیحاتی راجع به خبر خبرگزاری ایسنا

توضیحاتی راجع به خبر خبرگزاری ایسنا
گفتنی است تاریخ آغاز و پایان پرو‍ژه ها و تفکیک آنها از دید خبرنگار خبرگزاری جا افتاده بود و تحلیل روشنی از پرو‍ژه های احداث شده در خبر مربوطه فجر صورت نگرفته است.به همین دلیل تصور تاخیر اجرای پروژه ها نادرست است.

خبر گزاری ایسنا نوشت:

پتروشیمی «فجر 2» امسال به بهره‌برداری می‌رسد

کد خبر: 91061307064
واحد پتروشیمی «فجر 2» با 95.5 درصد پیشرفت، طبق اعلام وزارت نفت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آغاز فعالیت ساخت فاز دوم واحد پتروشیمی فجر سال 1382 بود و طبق پیش‌ینی‌ها قرار بود سال 84 ـ 85 این طرح تکمیل شود، اما با شش سال تاخیر در بهره‌برداری از این طرح وزارت نفت اعلام کرده است که واحد یوتیلیتی متمرکز منطقه ماهشهر یا همان فجر 2 امسال به بهره‌برداری می‌رسد. 

واحد یوتیلیتی متمرکز منطقه ماهشهر(فجر2) که در لیست طرح‌های مهرماندگار دولت قرار گرفته است توسط شرکت پتروشیمی فجر در حال اجراست.

واحد پتروشیمی فجر 2 با هدف تأمین سرویس‌های جانبی مورد نیاز واحدهای فرآیندی طرح‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در زمینی با مساحت 30 هکتار ساخته می‌شود.

محصولات تولیدی این طرح برق، بخار، آب اسمز معکوس (RO )، آب بدون املاح (DM )، آب برج خنک کننده، آب بهداشتی، آب سرویس(SW)، آب آتش‌نشانی(FW)، آب زلال شده، هوای ابزار دقیق، هوای سرویس، نیتروژن و اکسیژن است.

خوراک این واحد 9.8 هزار متر مکعب در ساعت آب خام و 4.5 میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی است که به ترتیب از رودخانه کارون و شرکت ملی گاز ایران تامین می‌شود.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس 70 درصد و شرکت کارگزاری سهام عدالت 30 درصد در مالکیت واحد پتروشیمی فجر2 سهم دارند. 

انتهای پیام

مدیر مسئول محترم خبرگزاری ایسنا

 

موضوع : جوابیه خبر 91061307064 خبرگزاری ایسنا

 با سلام

احتراماً ، درخصوص انتشار خبر با موضوع"پتروشیمی فجر2 امسال به بهره برداری می رسد" آن خبرگزاری در مورخ 13شهریور1391به استحضار میرساند که خبر فوق دقت  کامل را نداشته و لازم است راجع به اطلاعات مندرج در خبر ، مطالبی به عرض خوانندگان محترم رسانده شود؛ لذا مقتضی است مطابق با قانون مطبوعات،این جوابیه را جهت روشن شدن افکار عمومی منتشر فرمایید.

1-پتروشیمی فجر در سال 1377 در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و بعنوان تامین کننده یوتیلیتی مورد نیاز شرکتهای پایین دستی آغاز به کار نمود که واحدهای آن یکی پس از دیگری وارد مدار شده و سال 82به طور کامل به بهره برداری رسید.

2-به دلیل نیاز مصارف پایین دستی ، بلافاصله طرح توسعه آن (در مجتمع ناحیه یک فعلی واقع در سایت 4)آغاز به کار نمود و سال 1385 به بهره برداری رسید.

3- با توجه به توسعه واحدهای فرایندی و احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی جدید ، لازم بود که ساخت طرحهای توسعه ای
(فجر2) برای تولید برق ، بخار و دیگر مصارف یوتیلیتی  آغاز شود که قرارداد احداث واحدهای آن در سال 1386 مؤثر شد؛ بدین ترتیب نیروگاه برق و بخار و پستهای برق، در پاییز سال 1389 وارد مدار شدند و درحالیکه نیروگاه گازی سه ماه زودتر از برنامه زمان بندی شده در سرویس قرار گرفت،در تاریخ 28/11/1389 توسط رئیس جمهور محترم رسماً  افتتاح شده و از آن زمان تاکنون بصورت پایدار در مدار قرار دارند.

4- واحدهای پیش تصفیه و تصفیه آب فجر2 ،تیرماه 1391 به بهره برداری رسیدند و آماده افتتاح رسمی می باشند.

5- قرارداد احداث واحدتفکیک هوای پتروشیمی فجر (واقع  در فجر2) ،فروردین 1388مؤثر شده و در حال حاضر بیش از 77 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انشاءالله به زودی راه اندازی خواهد شد.

نکته مهم در مورد پتروشیمی فجر این است که با عنایت به مأموریت تولید یوتیلیتی و بعنوان یک کارخانه بالادستی با توجه به نیاز صنایع مصرف کننده واحدهای خود را توسعه می دهد ؛ بعنوان مثال، علاوه بر موارد 5گانه فوق، اکنون امکان ایجاد طرحهای توسعه ای پتروشیمی فجر درناحیه2(فجر2) وجود دارد.

با تشکر

بهنام صیفوری

رئیس روابط عمومی

 گفتنی است تاریخ آغاز و پایان پرو‍ژه ها و تفکیک آنها از دید خبرنگار خبرگزاری جا افتاده بود و تحلیل روشنی از پرو‍ژه های احداث شده در پتروشیمی فجر صورت نگرفته است؛به همین دلیل تصور تاخیر در اجرای پروژه ها نادرست است.

 

 

۱۳ شهریور ۱۳۹۱ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۶۶۳
کد خبر : ۱۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید