اخبار

به سوی تعالی؛ نگاه بهره برداری به چشم انداز 97

به سوی تعالی؛ نگاه بهره برداری به چشم انداز 97
در ادامه گفتگوهایی که با موضوع به سمت تعالی در پتروشیمی فجر انجام داده ایم، این بار سراغ واحد بهره برداری رفتیم تا با واحدی که نزدیک به دو سوم نیروهای شرکت را رهبری می کند بیشتر آشنا شویم. برای این کار در دفتر آقای تاج الدین پور، رئیس بهره برداری با او به گپ و گفت نشستیم که حاصل آن را تقدیم شما می کنیم.

در ادامه گفتگوهایی که با موضوع به سمت تعالی در پتروشیمی فجر انجام داده ایم، این بار سراغ واحد بهره برداری رفتیم تا با واحدی که نزدیک به دو سوم نیروهای شرکت را رهبری می کند بیشتر آشنا شویم. برای این کار در دفتر آقای تاج الدین پور، رئیس بهره برداری با او به گپ و گفت نشستیم که حاصل آن را تقدیم شما می کنیم.

بیوگرافی شخصی:

محمدرضا تاج الدین پور، دارای 2 فرزند پسر، متولد اهواز، بزرگ شده کرمانشاه (تا دیپلم)، انجام خدمت وظیفه در کردستان و آبادان (زمان خدمت: اواخر سالهای دفاع مقدس)

بیوگرافی شغلی:

28 بهمن ماه 1368 وارد صنعت نفت شد و پس از 2 سال آموزش در تهران کار خود را با پتروشیمی رازی آغاز کرد. فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه پلی تکنیک تهران است لذا با ورود به پترشیمی رازی در واحد تعمیرات برق مشغول بکار شده است. تکنیسین ارشد، کارشناس تعمیرات، رئیس کارگاه تهویه و سیم پیچی، رئیس نیروگاه، رئیس واحد اوره و آمونیاک و رئیس تعمیرات برق از عناوین شغلی وی در طول 17 سال کار در پتروشیمی رازی بوده است.

در سال 87 به دعوت مدیرعامل وقت شرکت پتروشیمی فجر به این شرکت آمد و رئیس خدمات فنی این شرکت شد و تا اوایل سال 92 در همین پست باقی ماند تا در جریان تغییر مدیران ارشد شرکت، وی تاکنون به عنوان رئیس بهره برداری کار خود را دنبال کرده است.

و اما واحد بهره برداری....

فعالیت پتروشیمی فجر تامین یوتیلیتی است. یوتیلیتی که فجر تولید می کند شامل برق، انواع آبهای صنعتی، بخار و هوای مورد نیاز صنایع پتروشیمی است. این شرکت در هر دو ناحیه فجر تامین کننده متمرکز یوتیلیتی شرکتهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی محسوب می شود.

در بخش برق، 11 توربین در ناحیه یک و دو، در مجموع 1000 مگاوات برق تولید می کنند در صورتی که نیاز فعلی صنایع مستقر در منطقه ویژه حداکثر 700 مگاوات است. از آنجا که برق قابلیت انبارش ندارد مازاد تولید این شرکت از طریق یک اتصال از نیروگاه ناحیه دو به شبکه سراسری برق متصل می شود.

کمترین مشکل در تولید برق پترشیمی فجر خسارات بعضا جبران ناپذیری را به صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه تحمیل خواهد کرد لذا یکی از مهمترین تاکیدات ما پایداری در تولید برق است که اتصالات بین نواحی یک و دو و اتصال بین نیروگاه ناحیه دو با شبکه سراسری در تامین این نیاز بیشترین تاثیر گذاری را داشته اند؛ اما در برق شبکه سراسری سازمان برق که عمدتا تامین کننده برق مصرف کنندگان خانگی است، این مقدار حساسیت در شاخص پایداری برق وجود ندارد، لذا واحدهای صنعتی برق پتروشیمی فجر را به برق شبکه سراسری ترجیح می دهند.

اتصال ناحیه دو به شبکه سراسری و همچنین اتصالی که بین ناحیه یک و دو برقرار است منجر به پایداری برق، قدرت مانور در مدیریت توربینهای دو ناحیه و در نهایت ایجاد امکان صادرات برق را فراهم خواهد کرد. این بستر سبب شده تا صادرات 300 مگاوات برق به کشورهای منطقه به عنوان چشم انداز این شرکت در سال 97 ترسیم شود. در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در اتصالات زیرزمینی ارتباط نیروگاههای ناحیه یک و دو وجود دارد، در حال اتصال هوایی بین دو نیروگاه هستیم.

اگر چه چشم انداز 97 ما صادرات 300 مگاوات برق به خارج از کشور است ولی وضعیت تبادل برق ما با شبکه سراسری در حال حاضر بدین صورت است که در زمستان که فشار گاز ما کم است و نیروگاههای ما با ظرفیت پایین کار می کنند از شبکه سراسری برق می گیریم و در تابستان که شبکه برق کشور به برق نیاز دارد، ما به شبکه برق تزدیق می کنیم؛ با این وجود برآورد این تبادلات مثبت است؛ یعنی ما به شبکه برق کشور بیشتر برق می دهیم.

شایان ذکر است که برخی توربینهای تولید برق ویژگی تولید بخار را هم دارند و این بخار نیز به عنوان یکی دیگر از تولیدات جانبی واحد نیروگاه به مصرف صنایع پتروشیمی می رسد.

اما سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در هر ساعت 7000 متر مکعب آب خام مورد نیاز 2 واحد آب ناحیه یک و 2ی ما را از رودخانه ی کارون تامین می کنند و واحدهای آب ما این آب خام را به 5 نوع آب صنعتی تبدیل و به مصرف کنندگان داخل منطقه تحویل می دهند.

آب RO، آب DM، آب بهداشتی، آب آتش نشانی و آب سرویس پنج نوع آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است که توسط فجر تولید و به آنها داده می شود.

برخی شرکتهای پتروشیمی قدیمی تر که به تازگی به منطقه ویژه الحاق شده اند، تا پیش از این از واحدهای یوتیلیتی داخلی خود استفاده می کردند ولی با توجه به کیفیت و کمیت مطلوب تولیدات فجر در حال تعطیل نمودن واحدهای یوتیلیتی خود و تامین یوتیلیتی مورد نیاز از طریق پتروشیمی فجر هستند.

پتروشیمی فجر چون به مقوله تولید یوتیلیتی به صورت تخصصی نگاه می کند، هزینه های تولید خود را روز به روز کاهش داده و بهره وری واحدهای خود را افزایش می دهد، لذا خرید تولیدات آن به صرفه تر از تولید آنها در مجتمع هاست.

واحد هوا را نیز در هر دو ناحیه یک و دو فجر داریم که خوراک خود را از هوا گرفته و اکسیژن، نیتروژن، هوای سرویس، هوای ابزار دقیق و آرگون تولید می کنند.

پترشیمی فجر با راه اندازی واحدهای ناحیه دو و افزایش ظرفیت تولید از این طریق، علاوه بر تامین نیازهای جاری منطقه، آماده تامین یوتیلیتی صنایع میانی و تکمیلی پتروشیمی است.

این پتروشیمی علاوه بر تولید یوتیلیتی های فوق الذکر در زمینه تصفیه پسابهای بهداشتی و صنعتی شرکتهای منطقه نیز فعالیت می کند و این کار را توسط دو واحد تصفیه خانه ET1 و ET2 انجام می دهد.

تمامی واحدهای پتروشیمی فجر به مثابه یک ید واحد برای تامین هدف تولید پایدار با هم تعامل دارند و واحد بهره برداری تمام توان فنی و تخصصی خود را صرف افزایش بهره وری در تولید بکار می برد تا محصولی قابل رقابت و مقرون به صرفه تولید کند؛ این امر به مدیران شرکت قابلیت مانور جهت عقد قرارداد با مشتریان تازه را می دهد.

اجرای پروژه های بهبود، آموزش کارکنان، تلاش جهت کاهش مصرف سوخت به ازای بازدهی بالاتر و تعامل مناسب با واحدهای دیگر روز به روز ما را به چشم اندازمان نزدیکتر می کند.

مشتریان وفادار:

یکی از نقاط قوت پتروشیمی فجر تعامل مثبت و سازنده با مشتریان خود است. از نظر ما این تعامل از محدوده ی قراردادی که با مشتریان داریم فراتر است. از این رو اگر در هر واحدی از مشتریان فعلی و یا مشتریان بالقوه ما مشکل فنی، تخصصی در زمینه یوتیلیتی پیش بیاید، بدون در نظر گرفتن محدودیتهای دست و پاگیر به یاری آنها شتافته و با اعزام نیروهای خود به آنها کمک می کنیم.

 

لذا تاکنون توانسته ایم ضمن افزایش تقاضا برای محصولات تولیدی، وفاداری آنها را نیز کسب کنیم. بسیاری از شرکتهای مستقر در منطقه ویژه و حتی خارج از آن در حال تعطیل کردن واحدهای یوتیلیتی خود و تامین نیاز خود از طریق فجر هستند.

۸ دی ۱۳۹۳ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۷۲۶
کد خبر : ۲۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید