اخبار

گزارشی از دستاوردهای یک سال گذشته پتروشیمی فجر

گزارشی از دستاوردهای یک سال گذشته پتروشیمی فجر
در آستانه بیست و سومین اجلاس مدیران عامل صنایع پتروشیمی کشور و در گفتگو با مهندس علیرضا شمیم مدیرعامل پتروشیمی فجر دستاوردهای یک سال گذشته این شرکت و دیدگاههای ایشان درباره صنعت پتروشیمی مطرح شد..

 روابط عمومی :در آستانه بیست و سومین اجلاس مدیران عامل صنایع پتروشیمی کشور و در گفتگو با مهندس علیرضا شمیم مدیرعامل پتروشیمی فجر دستاوردهای یک سال گذشته این شرکت و دیدگاههای ایشان درباره صنعت پتروشیمی مطرح شد.

مصاحبه  در زیر آمده است.

 معرفی مختصراز خودتان از چه تاریخی به این سمت منصوب شدید و سوابق کاریتان تاکنون چگونه بوده است ؟
علیرضا شمیم در تاریخ 2/6/1339 در شهرستان دزفول متولد شدم دارای لیسانس مهندسی برق (گرایش قدرت) ، از 8/10/66 به استخدام شرکت ملی نفت درآمدم سوابق کاری :
• مهندسی بازرسی برق در پتروشیمی رازی ( دوران بازسازی مجتمع پتروشیمی رازی بعد از جنگ تحمیلی )
• معاون تعمیرات برق - شرکت پتروشیمی رازی
• رئیس تعمیرات برق - شرکت پتروشیمی رازی
• رئیس بهره برداری آب ، برق ، بخار، هوا - شرکت پتروشیمی رازی
• رئیس بهره برداری – شرکت پتروشیمی فجر( دوران نصب و راه اندازی شرکت پتروشیمی فجر )
• رئیس مجتمع - شرکت پتروشیمی فجر
• مدیرعامل  - شرکت پتروشیمی فجر

 معرفی مختصر درخصوص شرکت (میزان تولید محصول، ظرفیت اسمی، فروش داخلی/ صادرات) :

      شرکت پتروشیمی فجر تامین کننده سرویسهای یوتیلیتی کلیه شرکتهای پتروشیمی مستقردر منطقه ویژه اقتصادی پنروشیمی را به عهده دارد.
ظرفیت  عملیاتی تولیدات
? برق   900 مگاوات
? بخار   1400 تن برساعت
? آب اسمزمعکوس  8000 متر مکعب برساعت
? آب  بدون املاح    2500 متر مکعب برساعت
? آب  سرویس  600مترمکعب برساعت
? آب  آتشنشانی  14000 مترمکعب برساعت
? آب  بهداشتی 250 مترمکعب برساعت
درسال گذشته باتوجه به افزایش حاملهای انرژی (آب و گاز) در اثراجرای هدفمندی یارانه و به طبع آن افزایش شدید قیمت تمام شده محصولات ، با تشکیل کارگروهی متشکل از مشتریان فجر، انجمن صنفی صنعت  پتروشیمی ، شرکت پتروشیمی فجر و با محوریت مدیریت محترم برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی قیمت جدید تعیین ، اصلاح و مورد پذیرش مشتریان نیز قرارگرفت .

 چه برنامه ای جهت استفاده از ظرفیت های خالی دارید ؟

باتوجه به ایجاد ظرفیت یوتیلیتی در فجر برای  طرحهای پایین دستی صنایع پتروشیمی وعدم پیشرفت  فیزیکی این صنایع در شرایط خاص کنونی ، شرکت پتروشیمی فجر برق مازاد خودرا از طریق دو خط 400 کیلو ولت  به مدیریت شبکه برق سراسری کشور به فروش میرساند .
درسال 93 با بازنگری که در آرمان شرکت توسط کارکنان این شرکت صورت گرفت تصمیم به ( حضور در بازار انرژی کشور های منطقه به منظور تحقق افزایش سود، پایداری تولید و رضایت ذینفعان در افق 1397) اخذ و دراین راستا پروژه های راهبردی تعریف و درحال اجرایی نمودن آنها هستیم  .

بازارهای هدف شما، کدام بازارها هستند ؟

علاوه برتامین یوتیلیتی ، شرکتهای مستقردر منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، بااستفاده از ظرفیت خالی نیروگاه فجر ارسال برق به مدیریت شبکه سراسری  برق کشور به علاوه بازار انرژی کشورهای منطقه .


 جنابعالی چه اقداماتی را دریکسال گذشته ویا مدتی که این مسئولیت را برعهده دارید در حوزه های تولید و توسعه ، محیطی زیست ، مسئولیت های اجتماعی و کارکنان انجام داده اید ؟ (چهار حوزه)


الف – حوزه تولید و توسعه  :
به منظور تامین یوتیلیتی صنایع پایین دستی ،تکمیل پروژه های اجرایی واحد های نیروگاه ، تصفیه آب و تولید هوای ابزار   دقیق ، ازت و اکسیژن و تصفیه پساب در سال گذشته در فجر2 به انجام و بهره برداری رسید به گونه ایی که ظرفیت تولید یوتیلیتی فجر بطور متوسط 70 % بیشتر از شرایط قبلی خود شده است و دقیقا به همین دلیل بازنگری در اهداف استراتژی شرکت جهت افزایش فروش، پایداری تولید و رضایت ذینفعان در افق 1397 در شرکت فجر صورت پذیرفت.
ب – محیط زیست :
شرکت پتروشیمی فجر دارای دو واحد جداگانه تصفیه انواع پساب صنعتی و بهداشتی ارسالی از شرکتهای مستقر درمنطقه میباشد و به منظور بهره برداری بهینه از آنها این شرکت با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت اقدام به طراحی  PILOT PLANTجهت انجام آزمایشات لازم بررسی روشهای مختلف تصفیه پساب نمود و در بهارامسال این واحد توسط معاون سرکارخانم ابتکار معاون محترم رئیس جمهوری در امور محیط زیست افتتاح گردید .
ج - مسئولیت اجتماعی :
شرکت مستمردرجلسات شورای راهبردی مدیران منطقه به منظور شناخت نیازهای ادارات ، ارگانها و سازمانها و کمک به پیشرفت زیرساختهای عمرانی ، آموزشی ، ورزشی و. . .  شهرستان ازطریق سازمان منطقه ویژه و شرکت عملیات غیرصنعتی
د- کارکنان:
پر واضح است که کارکنان بخشی از ذینفعان شرکت بوده و درچشم اندازجدید شرکت نیز رضایت آنان سرلوحه آرمان شرکت است .
در طول سال گذشته با برگزاری جلسات عمومی با کارکنان وکارگروههای تعالی سازمانی  و شنیدن مشکلات آنها بصورت رو دررو و دریافت نقطه نظرات آنها ، اقدامات لازم در زمینه حل این مشکلات به عمل آمده است علاوه براینکه در روزهای دوشنبه هرهفته  ساعت  15 ملاقات مستقیم با آنان برگزار می گردد ، دراین زمینه می توان از موارد ذیل یاد نمود.
? استفاده 225 خانواده محترم کارکنان فجر از امکانات رفاهی کیش ، شمال ، مشهد و چغاخور در طول سال بخصوص در فصل تابستان ( جمع کل خانوار فجر  620 میباشد ) .
? باتوجه به محدودیت سهمیه پرواز در منطقه  مشکل تهیه بلیط هواپیما برای خانواده ها در فصل تابستان که پیک مسافرتها است چاره اندیشی و حل گردید .
? اعزام فرزندان کارکنان به تورتابستانی دانش آموزی .
? برگزاری جلسه هم اندیشی عمومی با همسران و فرزندان ورزشکار کارکنان در شرکت .
? اصلاح شیوه استفاده کارکنان و خانواده های محترم آنها از فرهنگ سرای فجر واقع در شهرک بعثت .
? برگزاری جشنواره های ورزشی جامهای – رمضان ، روز کارگر ، 22 بهمن و جشنواره ورزشی شرکت صنایع پتروشیمی
? در راستای منظر رشد و یادگیری نقشه استراتژی شرکت و به منظور توسعه توانمندی های کارکنان ، درسال گذشته 32013 نفرساعت دوره های آموزشی فنی و مدیریتی برگزارشده است.
? استقرار مشاور روانشناس در شرکت و مشاوره به کارکنان به منظور شناسایی مشکلات شخصی  . . .  و ارائه راهکار افزایش کارایی کارکنان.
? استقرار مشاور پزشکی متخصص تغذیه و ویزیت کارکنانی که طبق گزارش طب صنعتی دارای اضافه وزن هستند .

 دریکسال گذشته وضعیت صنعت پتروشیمی را چگونه تحلیل می فرمایید ؟

شرکت صنایع پتروشیمی در سال گذشته بیشترنقش مشاوره ایی برای شرکتهای واگذار شده داشته است .


 نحوه تعامل شرکت شمابه عنوان یک شرکت خصوصی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی چگونه است ؟

علیرغم موضوع نقش مشاوره ای که در سؤال 6 بیان شد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمستان سال گذشته که بحران گازطبیعی برای صنعت پتروشیمی پیش آمد. به یاری شرکت فجر آمد و در سخت ترین شرایط گاز سوخت نیروگاه فجر تا حد امکان تأمین شد.
همچنین در اصلاح قیمت های محصولات فجر، مدیریت محترم برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش مؤثر و سازنده ایی داشت .

 معمولا" در اجلاس مدیران عامل شرکت ها چه مباحثی مطرح می شود؟ وآیابه واقع پس از اجلاس به دنبال انجام و حل این مسائل  هستید ؟

معمولاً مباحث کلی مانند تأمین خوراک و سیاست های توسعه صنعت پتروشیمی بحث می شوند که در واقع مشکلات اصلی تولید نیز تأمین خوراک اعلام می گردد.

برگزاری این اجلاس چه تاثیری برسطح فعالیتهای شرکتها و مجتمع های تولید دارد ؟

حضور رو در رو مدیران عامل شرکتها در سطح کشور که بسیاری از آنها در طول سال بعلت اشتغال باید فقط از طریق نامه و تلفن ارتباط باهم دارند ، تاثیر بسزایی در انتقال تجارب مدیریتی و تعاملات فیمابین و . . .  دارد.

۱۸ آبان ۱۳۹۳ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۴۸۴
کد خبر : ۲۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید